Nieuws
Innoveren? Focus eerst op de bedrijfscultuur
20 december 2018 - Het is bij iedereen inmiddels wel bekend dat mkb’ers moeten innoveren om relevant te blijven. Maar waar begint u met het vernieuwen van de organisatie? Het antwoord: bij de bedrijfscultuur. Mensen zijn immers het grootse kapitaal van het bedrijf.
Maurits Aalders, Director Marketing Ricoh Nederland, vertelt hoe u zorgt voor de juiste bedrijfscultuur.Zitzakken en een pingpongtafel zijn heus geen must
Medewerkers moeten het gevoel hebben dat zij in de gelegenheid zijn om ideeën aan te dragen, hun mening te uiten en voorstellen ter discussie te stellen. Dat leidt uiteindelijk tot de beste resultaten. Zo’n bedrijfscultuur helpt om de beste mensen aan te trekken en te behouden, terwijl tegelijkertijd creativiteit en innovatief denken wordt aangemoedigd. Het creëren van een open cultuur moet voor ieder bedrijf prioriteit zijn. Talent wordt heus niet alleen aangetrokken door op iedere verdieping zitzakken en een pingpongtafel te plaatsen.
De juiste bedrijfscultuur is van groot belang om proactief te reageren op uitdagingen in de markt, zoals de digitale disruptie. "Een derde van de Nederlandse mkb’ers verwacht over twee jaar niet meer te bestaan als ze er niet in slagen om te innoveren als reactie op de veranderingen in de markt. De kleine veranderingen die stap voor stap kunnen worden gezet wanneer de juiste bedrijfscultuur is gecreëerd, zorgen uiteindelijk gezamenlijk voor een groot effect," aldus Aalders.
Verbeter de bedrijfscultuur met technologie
Nieuwe technologische ontwikkelingen kunnen bijdragen aan de creatie van de gewenste bedrijfscultuur. Uit onderzoek blijkt dat bedrijfscultuur de belangrijkste drempel is bij de digitale transformatie van organisaties. Er zijn twee aspecten waar mkb-bedrijven zich op moeten focussen als het gaat om het inzetten van technologie om de bedrijfscultuur te verbeteren:
- Verbeter werkprocessen door slimme technologie op de werkplek in te zetten, zodat de flexibiliteit en productiviteit toeneemt. Denk bijvoorbeeld aan simpele oplossingen als elektronisch factureren om tijd te besparen op taken met een minder toegevoegde waarde of aan interactieve whiteboards in vergaderruimtes om effectiever te vergaderen en op reistijd en -kosten te besparen.
- Bevorder het potentieel van getalenteerd personeel. Door zogenoemde ‘safe spaces’ te creëren waar ruimte is voor experimenten, kan getest worden of nieuwe ideeën wel of niet succesvol zijn. Op deze manier geeft technologie werknemers meer zeggenschap en de kans om creativiteit te ontwikkelen. Bedrijven moeten niet bang zijn om te falen als ze een nieuw idee uitproberen. Het gaat om het testen van nieuwe ideeën en het toepassen van wat hiervan wordt geleerd op de bredere organisatie, of het nieuwe idee nu succesvol was of niet.
- Een digitale cultuur vraagt om andere skills van medewerkers. Door trainingsaanbod krijgen zij beter inzicht in wat ze kunnen verwachten en zal hun houding veranderen tegenover verandering. Het aanbod moet worden toegespitst op de vaardigheden die zij in de toekomst nodig zullen hebben.
De juiste bedrijfscultuur wordt niet alleen gecreëerd door overal zitzakken en een pingpongtafel neer te zetten. Natuurlijk draagt dit bij aan de cultuur, maar het belangrijkste is dat medewerkers in de positie zijn om het maximale uit zichzelf en zo ook uit het bedrijf te halen. Zet technologie in om dit te bereiken. Deze kleine stappen zorgen er samen voor dat u bent voorbereid op de veranderingen in de markt!
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief