Nieuws
Het aannemen van een arbeidsgehandicapte doet u zo!
3 januari 2019 - Veel Nederlandse werkgevers weten niet hoe zij een persoon met een arbeidshandicap moeten aannemen. Het zetten van de eerste stap is voor meer dan de helft van werkgevers een te grote stap, zo bleek vorig jaar uit cijfers van het Social Cultureel Planbureau. Hiermee wordt veel potentieel talent onnodig aan de kant gezet.
Elisabeth Dean van Viking Direct legt u daarom stap voor stap uit hoe u gemakkelijk een persoon met een arbeidshandicap kunt aannemen.Administratieve rompslomp
De administratieve rompslomp rondom het aannemen van arbeidsgehandicapten maakt het Nederlandse werkgevers niet gemakkelijk om een arbeidsgehandicapte in dienst te nemen. Gelukkig heeft het kabinet vorige maand bekend heeft gemaakt een aantal omstreden administratieve maatregelen te schappen. Hierdoor moet het gemakkelijk worden voor werkgevers om mensen met een handicap aan te nemen. Maar uiteindelijk is het aan werkgevers zelf om dit proces in gang te zetten. Communicatie zal hierbij altijd de leidraad zijn.
Durf te vragen, maar vooral luisteren
Volgens Bert van Boggelen, van De Normaalste Zaak, bereikt u personen met een arbeidshandicap het beste door hier open over te communiceren. "Zet ten eerste u filosofie op uw website. Vertel hoe u wil investeren in mensen en dat u graag ziet dat iedereen de kans krijgt om zijn of haar talenten in te zetten. In een vacaturetekst kunt u dit ook duidelijk maken," aldus Boggelen. Hiermee sluit u arbeidsgehandicapten niet bij voorbaat uit van het wervingsproces. Als u eenmaal om de tafel zit met een arbeidsgehandicapte is het van belang om veel vragen te stellen en durven te luisteren. Ga ervan uit dat de persoon expert is in zijn of haar handicap en daarom ook weet welke ondersteuning er nodig is om de functie goed te kunnen uitvoeren. Er zijn vervolgens drie stappen die de ondersteuning voor de persoon met een handicap in gang brengen:
- Bespreek allereerst de mogelijke aanpassingen met de arbeidsgehandicapte. Sommige gehandicapten zullen een materiële aanpassing, zoals een aangepast bureau, nodig hebben. In veel gevallen echter zullen organisatorische of immateriële aanpassingen volstaan. Voorbeelden hiervan zijn een extra lange proefperiode of de mogelijkheid om af en toe van huis uit te werken.
- Nadat een aantal aanpassingen zijn besproken met de arbeidsgehandicapte, is het aan de werkgever om te overwegen of deze aanpassingen redelijk zijn voor het bedrijf. De kosten en impact op de organisatie of andere werkgevers zijn hier van belang. Dit is de stap waarbij passende subsidies in acht worden genomen.
- Als de aanpassingen redelijk zijn bevonden door de werkgever, kunnen ze worden geïmplementeerd. Blijf hierbij goed in gesprek met de persoon met de handicap. Behoeften kunnen in verloop van tijd veranderen, dus een regelmatige herziening van de ondersteuning is van belang.
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief