Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Laatste kilometer bezorgproces cruciaal

Toenemende pakketaantallen en een tekort aan chauffeurs zorgen voor uitdagingen

Laatste kilometer bezorgproces cruciaal

1 februari 2019 - De laatste kilometer van goederentransport van het depot naar de eindklant is cruciaal. Indien hier iets misgaat, is dit meestal direct voelbaar voor de winkelier; het heeft vaak klachten en negatieve online evaluaties tot gevolg. In het ergste geval besluit de klant de volgende keer ergens anders te bestellen.

Een ander probleem is dat transportbedrijven nauwelijks genoeg personeel kunnen vinden om de toenemende stroom aan pakketten te verwerken – wat vooral in de spitsuren voor aanzienlijke vertragingen zorgt. Er is daarom behoefte aan nieuwe ideeën voor de verzending van pakketten. BluJay Solutions komt met mogelijke oplossingen en toekomstige ontwikkelingsmogelijkheden.

Veeleisende consument en gebrek aan bezorgers
De belangrijkste ontwikkeling bij consumenten is dat zij meer gemak bij de levering van hun bestelling willen: bezorging binnen 24 uur is inmiddels bijna vanzelfsprekend, zeker in de steden. Ook wordt flexibiliteit steeds belangrijker. Denk hierbij aan levering op de gewenste datum, ‘click & collect’, levering bij de buren of een verandering van leveringslocatie. Iedere optie brengt nieuwe uitdagingen voor expediteurs en pakketdiensten met zich mee.
Het grootste probleem waar de logistieke dienstverlener mee kampt, is het gebrek aan bezorgers. Terwijl de postordersector dankzij de booming business online snel groeit, wordt het voor de pakketindustrie steeds moeilijker om aan de personeelsbehoeften te voldoen. Dit tekort zal de komende jaren waarschijnlijk verergeren: het CBS deed onderzoek naar online bestellingen en daaruit blijkt dat er een stijging van veertien procent is in online bestellingen van 2012 tot 2018, van 64 naar 78 procent. Ook zien we in 2018 een enorme stijging van twintig procent in het online bestellen van maaltijden en boodschappen. 

Meer flexibiliteit met de juiste software
Maar hoe kunnen de gevolgen van de toenemende vraag van de klant, het stijgende aantal pakketten en de personeelstekorten worden opgevangen? Technische oplossingen die veel flexibiliteit bieden staan centraal, legt Chris Winstanley, Director Solution Consulting bij BluJay Solutions, uit: "Aan de ene kant moeten logistieke dienstverleners gebruikmaken van de principes van de schnabbeleconomie, vooral in piektijden. Het is daarbij belangrijk om over een IT-infrastructuur te beschikken waarmee pakketbestellingen flexibel kunnen worden verdeeld onder vaste medewerkers en verschillende freelance-chauffeurs."
Goede communicatie tussen pakketleveranciers en de eindklant moet ook worden gewaarborgd. "Als de klant online of via de app op korte termijn de plaats van levering kan veranderen, is er al veel gewonnen, omdat dit nieuwe leveringspogingen voorkomt", legt Winstanley uit. "Omgekeerd stellen mobiliteitsoplossingen zoals MobileSTAR het personeel niet alleen in staat om routes te optimaliseren en tegelijkertijd tijd te besparen, maar ook om de geadresseerden op de hoogte te houden van de verwachte bezorgtijd. Houd hierbij in gedachte dat een goed geïnformeerde klant een tevreden klant is."

Aggregatiemodel voor meer economie
Op de lange termijn moeten logistieke dienstverleners echter hun bedrijfsmodellen veranderen om aan de nieuwe eisen te voldoen. Met name in de Omnichannel-handel is een consolidatie te verwachten, aldus Winstanley. "Op de middellange termijn doen retailers er goed aan om hun streng bewaakte datasilo's op te heffen en samen pakketdiensten uit te voeren. De verdeling van de logistieke kosten over meerdere partners maakt de grootste besparingen en efficiencywinst mogelijk en stelt dienstverleners in staat om hun route- en vrachtplanning verder te consolideren. Totdat dergelijke aggregatiemodellen tot stand komen, moeten sommige hindernissen nog overwonnen worden - maar uiteindelijk zijn de voordelen te groot om ze te negeren."
 
 
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.