Nieuws
Technologie voor digitale marketing verbetert de prestaties van advertentiecampagnes
Volwassen digitale marketing leidt snel tot hogere omzet
25 februari 2019 - Bedrijven die digitale transformatie omarmen en hun marketingactiviteiten op een volwassen manier gestalte geven kunnen profiteren van snelle en forse verbeteringen van de prestaties van hun campagnes.
Volgens onderzoek door de Boston Consulting Group (BCG) in opdracht van Google kan de inzet van machine learning voor digitale marketing in korte tijd meetbare resultaten opleveren. In sommige gevallen draagt dit bij aan een groei van het aantal online transacties tot maar liefst 50 procent.De zakelijke impact van machine learning
Volgens het onderzoeksrapport maakt slechts twee procent van alle bedrijven optimaal gebruik van data driven marketing. Deze kleine groep is daarmee in staat om hun omzet met twintig procent op te voeren en 30 procent meer kostenbesparingen te realiseren. Dat betekent dat de meerderheid van bedrijven waardevolle kansen onbenut laat.
De onderzoekers evalueerden de marketingactiviteiten van meer dan 200 bedrijven in alle delen van de wereld en hielden vraaggesprekken met ruim 40 experts. Ze voerden daarnaast zestien diepgaande analyses uit van de campagnes van zes merken in diverse branches, waaronder de financiële sector, auto-industrie en retailsector. De onderzoekers onderzochten de campagneresultaten van deze merken gedurende een periode van vier tot zes weken.
Geavanceerde technologie
De onderzoekers constateerden in deze periode een reductie van de CPA tot 44 procent en een toename van het aantal online transacties tot maar liefst 50 procent. De inzet van artificial intelligence-technieken hielp de deelnemende bedrijven aan een verbetering van de ROAS tot maar liefst 33 procent.
"Uit onze tests bleek dat geavanceerde technologie kan bijdragen aan snelle verbeteringen van de bedrijfsprestaties en volwassen digitale marketing, en dat merken met behulp van menselijke supervisie voor maximale impact kunnen zorgen," zegt Dominic Field, senior partner bij BCG. "De meeste marketeers hebben nog altijd technische en organisatorische hulpmiddelen nodig om volwassen marketingtechnieken toe te passen tijdens de uiteenlopende contactmomenten met potentiële klanten. Elk van deze hulpmiddelen vergroot hun slagkracht. En de combinatie daarvan biedt marketingorganisaties de mogelijkheid van interactie met klanten tijdens elke stap in hun aankooptraject."
Data driven marketing
Noah Samuels, vice president EMEA van de Go To Market Solutions-divisie van Google: "Data driven marketing geeft de groei van bedrijven een boost. Het is voor alle adverteerders en hun partners van cruciaal belang om dit te omarmen. Google wil hen helpen met de overstap naar volwassen digitale marketing. Dat doen we met ons Digital Marketing Transformation-programma."
Menselijke tussenkomst + technologie
Hoe krachtig de beschikbare marketingtechnologieën ook zijn, de input van mensen blijft van doorslaggevend belang voor het verbeteren van de prestaties. Menselijke aanpassingen zorgen gemiddeld voor een verbetering van de campagneprestaties met vijftien procent, bovenop de verbetering met twintig procent die met technologie wordt gerealiseerd.
De testresultaten laten zien dat geavanceerde technologie voor digitale marketing bedrijven snelle resultaten kan opleveren. Er is echter menselijke input nodig om maximaal effect te sorteren. Bedrijven kunnen niet zonder mensen die slimme strategische beslissingen nemen, de technologie optimaliseren en bepalen hoe algoritmes voor machine learning het beste kunnen worden toegepast in aansluiting op de campagnedoelstellingen, categoriekenmerken en gedragspatronen van klanten.
Organisatorische volwassenheid + volwassen digitale marketing
Uit het onderzoek van de Boston Consultancy Group onder meer dan 200 wereldwijde merken blijkt dat ruim 85 procent van alle bedrijven die zich in de twee verst gevorderde volwassenheidsstadia van data driven marketing bevinden (‘Connected’ en ‘Multi-moment’) eveneens hoog scoort qua organisatorische volwassenheid.
Het onderzoek laat daarnaast zien dat adverteerders die gebruikmaken van best practices op zowel organisatorisch als technisch vlak de beste resultaten behalen. Merken met een hoge mate van organisatorische volwassenheid realiseren 1,5 meer kostenbesparingen en een tot 2,5 keer hogere omzetverbetering met hun data driven marketing.
De onderzoekers raden adverteerders aan om op korte termijn te evalueren welke impact machine learning op hun bedrijfsresultaten kan hebben. Het aantoonbaar maken van de waarde hiervan zal bijdragen aan draagvlak voor investeringen in nieuwe technologieën en organisatorische veranderingen. Wat de langere termijn betreft luidt het advies om een einde maken aan eilandjes binnen de organisatie, de expertise van interne teams te vergroten en strategische samenwerkingen aan te gaan.
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief