Nieuws
Bel-me-niet-zakelijk: onnodig betalen
9 mei 2011 - Naar aanleiding van diverse meldingen op Twitter en andere media over een zakelijk bel-me-niet register, raadpleegde de Stichting Infofilter het fraudemeldpunt . Deze bevestigde meerdere keren te zijn benaderd door verontruste ondernemers over de website van bel-me-niet-zakelijk.
De betreffende ondernemers gaven te kennen dat zij telefonisch werden benaderd om zich te laten registeren in het zakelijk bel-me-niet register. Aan deze registratie zouden kosten zijn verbonden. Dit in tegenstelling tot een registratie in het wettelijk Bel-me-niet Register.Financiële bijdrage
Het zakelijke register doet de mededeling dat óók bedrijven en instellingen hun telefoonnummer kunnen inschrijven in een dergelijk register, waarna andere telemarketingbedrijven hen niet meer mogen benaderen met een telefonisch aanbod. Hiermee is sprake van een vorm van ongeoorloofde mededinging, aldus de heer H. Leemans, directeur van het Wettelijk Bel-me-niet Register. Het zogenaamde bel-me-niet-zakelijk register profiteert immers van de bekendheid van het Bel-me-niet Register door aan te haken op de domeinnaam en maakt de keuze om de look en feel van de website te kopiëren. Bovenal staat het bel-me-niet-zakelijk register de Stichting Infofilter in de weg om op een effectieve manier uitvoering te geven aan de wetgeving rondom telemarketing. Dit wringt des te meer nu bel-me-niet-zakelijk een financiële bijdrage vraagt van haar abonnees die gevrijwaard wensen te blijven van ongevraagde communicatie.
Gedupeerd?
De Stichting Infofilter wenst op geen enkele manier in verband gebracht wil worden met het bel-me-niet-zakelijk register en zal niet nalaten passende rechtsgevolgen hieraan te verbinden. Ten behoeve van casusvorming verzoekt de Stichting Infofilter ondernemers die gedupeerd zijn door het zakelijke bel-me-niet register dit te melden door een e-mail te sturen. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief