Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Transport en logistiek: arbeidsmarktkrapte houdt aan

Meer omzet stuwt krapte

Transport en logistiek: arbeidsmarktkrapte houdt aan

26 april 2019 - De arbeidsmarkt in transport en logistiek blijft (zeer) krap,  ondanks dat het aantal openstaande vacatures vrachtwagenchauffeurs iets afneemt. Het tekort aan personeel belemmert veel ondernemers in hun bedrijfsactiviteiten. Dit blijkt uit de meest recente Sectormonitor transport en logistiek.

In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek en is mogelijk dankzij financiële bijdrages van SOOB.
 
Omzetgroei houdt aan
Sectorinstituut Transport en Logistiek: "De omzetgroei in het beroepsgoederenvervoer over de weg en logistieke dienstverlening houdt aan. De sector groeit en telt inmiddels ruim 150.000 werknemers. Faillissementen zijn stabiel op een laag niveau. Ondernemers verwachten komende maanden wel een afname van omzet en bedrijvigheid. Het aantal openstaande vacatures blijft op een hoog niveau en de arbeidsmarkt is krap. Veel ondernemers hebben last van een tekort aan personeel. De sector werft daarom via de campagne www.ikwordvrachtwagenchauffeur.nl veel extra chauffeurs voor de sector. Daarnaast zijn er ook veel vacatures voor andere beroepen in transport en logistiek.
 
Meer arbeidsmarktontwikkelingen
In deze Sectormonitor zien we verder de volgende arbeidsmarktontwikkelingen:
 
·          Het aantal bedrijven, werknemers en chauffeurs blijft toenemen. Het aantal werknemers stijgt nu negentien kwartalen op rij. In de sector werken inmiddels ruim 150.000 werknemers.
 
·          De instroom werknemers in de sector blijft op hoog niveau met een piek op 21 jaar.
 
·          De uitstroom van chauffeurs neemt toe, daarbij ligt er een piek op 66 jaar.
 
·          Het aandeel oproepkrachten neemt toe onder niet-chauffeurs maar is stabiel onder chauffeurs.
 
·          Het aandeel parttimers stijgt.
 
·          De gemiddelde leeftijd van chauffeurs blijft oplopen (44,8 jaar).
 
·          De gemiddelde leeftijd van werknemers niet-chauffeurs daalt verder (43,4 jaar).
 

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

John

11-08-2021 08:40  |  

Heel fijn om te zien dat de werkgelegenheid in de transportsector stabiel is. Dit kan er mogelijk voor zorgen dat de salarisen in de transportsector omhoog gaan om de openstaande vacatures te vervullen.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.