Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Internet en tv bij grootste providers wederom duurder, maar niet altijd sneller

Toenemend dataverbruik en investeringen in snelheid netwerken veroorzaken prijsstijgingen

Internet en tv bij grootste providers wederom duurder, maar niet altijd sneller

20 mei 2019 - De tarieven voor internet en tv stijgen ook dit jaar weer bij KPN en Ziggo per medio 2019. Het is het vijfde jaar op rij dat de twee grootste internetproviders hun prijzen verhogen. Sinds 2017 zijn de prijzen voor alle internet- en tv-pakketten gemiddeld met zo’n zeventien procent gestegen, dat is in totaal een stijging van bijna € 80,-.

Gemiddeld gaat het in 2019 om een bedrag van ruim € 2,- per maand, zo’n € 20,- tot € 30,- op jaarbasis. Bovendien verhogen beide providers de kosten voor bellen. Daartegenover staat dat de internetsnelheid van een aantal pakketten wordt verhoogd, soms wel tot 25 procent. Ook bij de verdwijnende providers Telfort en XS4ALL gaan de tarieven omhoog. Hier staan echter geen snelheidsverhogingen tegenover. Belangrijkste reden voor de tariefstijgingen is de hoge netwerkinvestering die nodig is om te voldoen aan het explosieve dataverbruik van Nederland. Bij de andere grote internet- en tv-provider, T-Mobile, zal er – behalve een inflatiecorrectie van 1,7 procent die eerder werd doorgevoerd – geen tariefverhoging plaatsvinden.
Hans de Kok, directeur Pricewise: "De verhogingen van de tarieven voor de internet- en tv-pakketten zijn opnieuw aanzienlijk. Voor sommige pakketten staat daar een verhoogde snelheid tegenover, voor sommige pakketten niet. Het gaat om prijsstijgingen tot zo’n zes procent en dat gaat om tientjes per jaar. Die extra kosten voor internet, tv en bellen komen bovenop de al forse vaste lasten die in 2019 stegen tot maar liefst zo’n € 7.000 ,- voor een gemiddeld huishouden."

Ziggo: gemiddeld € 30,- extra per jaar, tot 25 procent sneller internet
Bij Ziggo stijgen de prijzen voor de internet- en tv-pakketten per 1 juli gemiddeld met € 2,50 per maand. Dat zijn prijsstijgingen tot maar liefst 5,8 procent. Ziggo voerde al in half april sneller internet in voor het grootste deel van haar klanten, namelijk voor alle pakketten Start, Max, Complete – zowel internet-only en Alles-in-1. De oudere abonnementsvormen kregen geen sneller internet. Dit zijn met name de pakketten van het vroegere UPC.
Hans den Heijer, woordvoerder van Ziggo: "Wij investeren voortdurend in onze diensten. Dit is noodzakelijk omdat er steeds hogere eisen aan worden gesteld. Het datagebruik groeit explosief, dit komt omdat er steeds meer en intensiever gebruik gemaakt wordt van ons netwerk. Denk hierbij aan het bekijken van films zoals Netflix, YouTube en Ziggo Movies & Serie. Deze content wordt op meerdere apparaten zoals smartphone, tablet en laptop tegelijkertijd in huis bekeken.Ook neemt de vraag naar steeds veiliger internet toe want op het gebied van veiligheid worden er ook steeds hogere eisen gesteld. Gelijk aan de internetinvesteringen blijven wij ook in ons tv- en filmaanbod investeren."
Ook gaan de abonnementskosten voor vast bellen in sommige gevallen omhoog, bijvoorbeeld voor Volop Bellen. Daar komt € 1,- per maand bij; deze kosten komen bovenop de prijs van Vast Bellen of een Alles-in-1 pakket.

KPN: € 12,- tot € 42,- extra per jaar, klanten met een Internet en TV 4K-pakket krijgen sneller internet
KPN verhoogt al per 1 juni de prijzen van de nieuwe abonnementen met € 1,- per maand. De prijzen van de oude abonnementen stijgen forser, met bedragen tussen de € 1,50 en € 3,50 per maand. Dit zijn prijsstijgingen tot maar liefst 5,1 procent. De internetsnelheid van het duurste pakket, Internet en TV 4K, en de oude premium-pakketten gaan omhoog met 25 procent. Bij alle andere abonnementen blijft de snelheid gelijk. Of klanten met het Internet en TV 4K-pakket de extra snelheid kunnen benutten, is afhankelijk van waar zij wonen. Niet op alle adressen is de hogere snelheid beschikbaar. Mensen die de snelheidsverhoging krijgen, hebben daar vóór 1 mei bericht over gekregen.
Daarnaast wijzigt het aanbod van KPN Interactieve TV. KPN schrapt zes zenders, waaronder 24Kitchen en National Geographic, en één radiozender uit het basispakket. Daarnaast verdwijnen twee zenders uit het pluspakket. Daartegenover staat dat twee zenders in het basispakket en twee zenders in het pluspakket worden toegevoegd, waaronder 100 procentNL en Love Nature HD.

Telfort en XS4ALL: € 30,- extra per jaar, geen sneller internet
Hoewel KPN heeft aangegeven dat de merken Telfort en XS4ALL dit jaar gaan verdwijnen, zijn voor beide merken nog wel tariefverhogingen aangekondigd. Beide merken verhogen de prijzen van hun internet- en tv-pakketten met € 2,50 per maand. Dat komt neer op een verhoging van € 30,- per jaar. Telfort voert de wijzigingen door per 1 juni en XS4ALL doet dat per 4 juni. De snelheid van de pakketten van beide merken gaan niet omhoog. In het tv-aanbod van Telfort en XS4ALL worden dezelfde wijzigingen doorgevoerd als bij KPN.
Behalve de prijsstijgingen en de snelheidsverbeteringen van internet, voeren KPN, Telfort en XS4ALL ook kleine aanpassingen door in de tarieven voor bellen. Per 1 juni stijgen de start- en minuutprijzen voor bellen naar vast en mobiel van € 0,13 naar € 0,14.

T-Mobile: geen verhogingen, geen sneller internet
De derde grote internet- en tv-provider, T-Mobile, voert dit jaar, los van de inflatiecorrectie van 1,7 procent die al per 1 oktober 2018 werd ingevoerd, geen prijsverhogingen in voor abonnementsvormen waarbij vaste diensten zoals televisie en internet worden geleverd. Dit was één van de beloftes die T-Mobile deed aan de media-autoriteiten toen zij toestemming vroeg voor de overname van de Nederlandse activiteiten van Tele2.
Prijzen stijgen al jaren enorm 
Het is het vijfde jaar op rij dat KPN en Ziggo allebei hun prijzen verhogen. Sinds 2017 zijn de prijzen voor alle pakketten voor tv en internet gestegen met in totaal gemiddeld € 79,-. Dat is een stijging van ruim zeventien procent. De Kok: "Dat is een enorme verhoging. En dat is niet de enige prijsstijging waar consumenten mee te maken hebben. Eerder berekenden we al dat de totale vaste lasten zoals energie en verzekeringen, voor een gemiddeld huishouden in 2019 met ruim € 600,- stegen ten opzichte van 2018. Dat is al een stijging van tien procent. En daar komen deze extra kosten voor internet, tv en bellen nog bij."

Toenemend dataverbruik en investeringen in snelheid netwerken veroorzaken prijsstijgingen
De internet- en tv-markt is sterk in beweging. Het aantal spelers op de markt wordt kleiner nu Tele2 en T-Mobile samengaan en KPN bekend heeft gemaakt de merken XS4ALL en Telfort op te heffen. Hoe minder aanbieders op de markt, hoe minder concurrentie en dat zorgt in de regel voor minder scherpe tarieven voor consumenten. Daarnaast is de markt in transitie naar snellere netwerken, zoals glasvezel, VDSL, 4G en straks ook 5G, om te kunnen voldoen aan de exponentieel toenemende vraag naar datacapaciteit. Zo heeft Ziggo al laten weten in 2020 haar netwerk gereed te willen hebben voor snelheden van 1 Gbit/s. Providers geven dan ook aan dat de prijsverhogingen voornamelijk nodig zijn om te kunnen blijven investeren in netwerken en deze snel, veilig en up-to-date te houden.

Korting bij combineren vast en mobiel
De internet- en tv-providers zetten sinds enkele jaren steeds meer in op het aanbieden van totaaloplossingen voor alle telecombehoeften van de consument. Zo bieden Ziggo (in combinatie met Vodafone), KPN en T-mobile extra voordelen wanneer klanten hun vaste abonnement voor internet en tv combineren met hun mobiele abonnement. De kortingen lopen al gauw op tot € 5,- per maand. Daarbovenop komen nog extra voordelen, zoals gratis zenderpakketten of meer data.

Ook komende jaren prijsstijgingen verwacht
Hans de Kok: "De verwachting is dat de prijsstijgingen in de internet- en tv-sector verder zullen voortzetten in de komende jaren. Het dataverbruik onder consumenten zal blijven toenemen en providers zullen verder blijven investeren in hun netwerken. Maar ook de krimp in het aantal providers en merken op de internet- en tv-markt zal bijdragen aan nog verder stijgende prijzen.
Toch zijn er nog grote onderlinge verschillen tussen de verschillende pakketten van de providers en valt er nog degelijk wat te kiezen voor consumenten. Providers proberen zich te onderscheiden door het aanbieden van unieke content zoals specifieke tv-zenders en steeds verdergaande serviceverlening, zoals Ziggo voor tv met Ziggo Sport en HBO en KPN met haar installatiegarantie en wifi-belofte. Het loont voor consumenten om goed te kijken naar hun persoonlijke wensen en op basis daarvan een vergelijking te maken en een provider uit te kiezen. Daarmee kunnen consumenten zeker nog voordeel behalen en hun forse totale vaste lasten iets verlagen."
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.