Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Thuiswinkelaars rekenen op flexibele bezorging

Consumenten verwachten in 2030 slimme en persoonlijke winkelbeleving

Thuiswinkelaars rekenen op flexibele bezorging

23 mei 2019 - Fysieke winkels zijn in 2030 allerminst verdwenen, maar zijn wel 'smart', persoonlijk en volledig gericht op beleving. Wie liever thuiswinkelt, kan rekenen op een razendsnelle bezorging op een zelfgekozen tijdstip. Dat verwacht althans het overgrote deel van de consumenten, zo blijkt uit het onderzoek 'City of 2030'.

CITE Research voerde dit onderzoek in opdracht van Dassault Systèmes uit onder 1.000 Amerikaanse volwassenen. 
Als het aan de consumenten ligt, is de retailsector in 2030 in hoge mate gedigitaliseerd. Winkels kunnen volgens 84 procent van de ondervraagden alle denkbare producten op ieder gewenst tijdstip leveren. Wie toch naar een fysieke winkel gaat, staat volgens 81 procent een interactieve en gepersonaliseerde shopervaring te wachten. 84 procent rekent op voorzieningen voor betalingen met de smartphone. Volgens 80 procent verloopt dat tegen die tijd bovendien zonder tussenkomst van een kassamedewerker.
 Bijvoorbeeld schoenen- en lederwarenmerk ECCO leverde al een aansprekend voorbeeld van die interactieve en gepersonaliseerde shopervaring. In de experimentele ECCO-schoenenwinkel W-21 in Amsterdam konden consumenten silliconen tussenzolen volledig op maat laten 3D-printen. Nog dezelfde dag liep de klant met volledig gepersonaliseerde schoenen naar buiten. Het Innovation Lab van ECCO werkte hiervoor samen met het FashionLab van Dassault Systèmes.
 
Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Al dat gemak mag niet ten koste gaan van de aandacht voor mens en milieu. Zeker niet volgens de jongere generatie. Voor bijna de helft (49 procent) van de groep ondervraagden tussen de achttien en 24 oud staat maatschappelijke verantwoordelijkheid in de top-3 van belangrijke kenmerken van retailers. Voor de leeftijdscategorieën 25-34, 35-44, 45-54 en 55+ is dat iets minder belangrijk, met respectievelijk een top-drie-notering voor 47 procent, 43 procent, 21 procent en 28 procent van de ondervraagden.
 Opvallend zijn sommige verschillen tussen de seksen. Mannen vinden automatisering over het algemeen belangrijker dan vrouwen. 45 procent van de mannen noemt het als een top-drie-prioriteit, tegenover 33 procent van de vrouwen. Vrouwen hechten daarentegen meer belang aan toegankelijkheid (71 procent versus 62 procent).
 
Hoge eisen
"Consumenten stellen hoge eisen aan retailers. Winkels moeten de komende jaren laten zien wat ze waard zijn en de aansluiting met de concurrentie niet verliezen. Dat kan alleen als ze stevig inzetten op digitale innovaties en nieuwe technologieën, en tegelijkertijd maatschappelijke verantwoordelijkheid niet uit het oog verliezen. Wie dat nalaat, verliest aansluiting met de markt," zegt Tim Illingworth, Vice President Northern Europe van Dassault Systèmes.
 
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.