Nieuws
Omzet groeit, arbeidsmarkt blijft krap
Sectormonitor: ondernemers positiever
8 juli 2019 - De arbeidsmarkt in transport en logistiek blijft krap. Tegelijkertijd zijn ondernemers positiever over de omzetontwikkeling, personeelssterkte en bedrijvigheid. Dit blijkt uit de meest recente Sectormonitor transport en logistiek.
In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek en is mogelijk dankzij financiële bijdrages van SOOB.Sectorinstituut Transport en Logistiek: "De omzetgroei in beroepsgoederenvervoer over de weg en logistieke dienstverlening houdt aan. De sector groeit en telt inmiddels bijna 153.000 werknemers. De arbeidsmarkt blijft (zeer) krap. Het aantal openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs ligt op een hoog niveau (7.600). Daarnaast zijn er ook veel vacatures voor andere beroepen in transport en logistiek. Daarmee belemmert het tekort aan personeel veel ondernemers in hun bedrijfsactiviteiten. De sector werft daarom via de campagne www.ikwordvrachtwagenchauffeur.nl veel extra chauffeurs voor de sector."
Meer arbeidsmarktontwikkelingen
In deze Sectormonitor zien we verder de volgende arbeidsmarktontwikkelingen:
- Het aantal bedrijven, werknemers en chauffeurs blijft toenemen. Het aantal werknemers stijgt nu twintig kwartalen op rij. In de sector werken inmiddels bijna 153.000 werknemers.
- Het aantal faillissementen is laag (33) maar neemt toe ten opzichte van voorgaande kwartalen
- De instroom werknemers in sector blijft op hoog niveau met een piek op 21 jaar.
- De uitstroom van chauffeurs neemt toe, daarbij ligt er een piek op 66 jaar.
- Het aandeel oproepkrachten neemt toe onder niet-chauffeurs maar is stabiel onder chauffeurs.
- Het aandeel parttimers stijgt (27 procent werkt parttime).
- De gemiddelde leeftijd van chauffeurs blijft oplopen (44,7 jaar).
- De gemiddelde leeftijd van werknemers niet-chauffeurs daalt verder (41,6 jaar).