Nieuws
Occasionverkopen door autobedrijven stijgen met 2,1 procent
Import occasions daalt, export stijgt sterk
9 juli 2019 - Autobedrijven hebben in de eerste helft van 2019 in totaal 609.413 gebruikte personenauto’s verkocht aan consumenten (B2C). Dat zijn 12.800 occasions meer (+2,1 procent) dan in dezelfde periode van 2018. De verkopen tussen consumenten onderling (C2C) daalden daarentegen met 3,8 procent naar een totaal van 342.808.
Daarmee kwam het totaal aantal occasions dat consumenten kochten net wat lager uit (-0,1 procent) dan vorig jaar. Mogelijke oorzaken voor de teruglopende groei zijn de hogere brandstofprijzen en onzekerheid bij consumenten over diesels.Autobedrijven verkochten in de eerste helft van dit jaar maar liefst 9,0 procent meer lichte bedrijfsauto’s. De verkopen van bedrijfsauto’s tussen eindgebruikers onderling nam zeer licht toe. Autobedrijven hebben hun aandeel in de markt voor zowel gebruikte bedrijfs- als personenauto’s dit jaar vergroot. Dat er meer bedrijfsauto’s gekocht worden laat zien dat de economie nog steeds goed draait.
Top vijf meest verkochte occasions
De top vijf meest verkochte occasions bleef gelijk aan vorig jaar. Verkopen van het populairste model, de VW Polo, stegen met 6,8 procent. Sterke groeiers in het eerste half jaar waren de Renault Captur, Mini, Nissan Qashqai en Toyota Aygo. Verkopen van de Opel Astra, Opel Zafira en Peugeot 206 daalden daarentegen sterk.
Import daalt fors; SUV’s blijven toenemen
Na jaren van sterke groei is de import van occasions dit jaar afgenomen. In de eerste helft van 2019 zijn er 106.590 occasion geïmporteerd, 14.644 minder dan in dezelfde periode vorig jaar. In elke maand, behalve februari, lag het aantal geïmporteerde personenauto’s lager dan in 2018. De voorraden occasions bij autobedrijven zijn al groot, waardoor er minder noodzaak is voor aanvulling van auto’s vanuit import.
Ook de import van gebruikte bedrijfsauto’s nam af, in verhouding zelfs nog sterker. Import daalde met 19,4 procent naar 8.698 lichte bedrijfsauto’s in het eerste halfjaar.
Import occasions
Van de VW Polo bleef de import op peil en dit bleef hierdoor de populairste importauto. Van de VW Golf werden er daarentegen veel minder occasions geïmporteerd dan vorig jaar. Dat geldt ook voor de Nissan Qashqai, Toyota Yaris en Opel Corsa. De Ford Fiesta is er hierdoor in geslaagd de plaats van de Opel Corsa in de top vijf in te nemen. Van de Renault Clio en VW Passat variant nam import in de eerste helft van dit jaar zelfs met bijna 40 procent af. Modellen waarvan import duidelijk toenam zijn vooral SUV’s, waaronder de Peugeot 2008, Opel Mokka X, Mazda CX-5 en Volvo XC90.
Export groeit sterk; vooral veel oude occasions naar Libië
De export van occasions groeide sterk in de eerste helft van het jaar. Er werden meer dan 150.000 gebruikte personenauto’s geëxporteerd, een groei van 19,6 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarmee bereikt export het hoogste niveau sinds het recordjaar 2012. De export van lichte bedrijfsauto’s groeide met 17,8 procent eveneens sterk. Deze groei komt doordat er veel occasions in voorraad zijn in Nederland en er van sommige modellen grote aantallen vergelijkbare personenauto’s tegelijk vanuit lease terugkomen.
De export naar Polen is dit jaar licht gedaald. Desondanks blijft dit de belangrijkste exportbestemming voor zowel personen- als bedrijfsauto’s. De export naar Libië nam net als vorig jaar sterk toe, waardoor dit land steeg naar de tweede plaats bij personenauto’s. Ook export naar België en Oekraïne groeide sterk, met name bij personenauto’s. Bij bedrijfsauto’s valt op dat de export naar Ethiopië bijna verviervoudigde ten opzichte van vorig jaar. Met vier procent van de totale export eindigt Ethiopië op de zevende plaats van bestemmingen voor gebruikte bedrijfsauto’s.
Export occasions
Opvallend is dat de export van de Opel Astra met bijna de helft toenam. Die groei zit vooral in oude auto’s, die veel naar Libië gaan. Auto’s waarvan export meer dan verdubbelde zijn de Peugeot 308 SW, die nu in groten getale uit lease terugkomt, de Mitsubishi Outlander en de Volvo V60. Bij deze twee laatste modellen gaat het vooral om plug-in hybrides waarvan het bijtellingsvoordeel is afgelopen.
Export nam af van de Renault Mégane Estate en Ford Focus. Van deze modellen kwamen er minder auto’s terug uit lease dan vorig jaar.
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief