Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Waarom offline promotie verre van ouderwets is

Combineer online en offline marketing voor het beste resultaat

Waarom offline promotie verre van ouderwets is

13 september 2019 - We ontkomen er niet aan dat de wereld digitaliseert. Hierbij gaat het niet alleen om de online aanwezigheid van personen,  maar ook van bedrijven. Offline promotie wordt daardoor steeds meer onderschat en verschuift meer naar de achtergrond.

Ook doordat online marketing sneller en gemakkelijker werkt, en vaak minder tijd en geld kost. Moet daarmee offline marketing maar afgeschreven worden als ouderwets en irrelevant? Zeker niet. 

Offline minder concurrentie
Nu alle bedrijven online adverteren is hier een felle concurrentiestrijd om de aandacht gaande. Iedereen voelt de noodzaak om online zichtbaar te zijn. Maar daardoor moet er ook veel tijd en energie in gestoken worden bij klanten nog op te vallen tussen alle andere partijen. Denk hierbij aan zoekmachineoptimalisatie en online advertenties. Het is online lastig geworden de aandacht van klanten te trekken of vast te houden. Dit geldt minder voor offline promotie, dat daardoor vooral effectief is bij de eerste kennismaking met uw doelgroep. Een groot billboard langs de snelweg of een flyer in de brievenbus ontgaat niet veel mensen.

Moeite doen wordt gewaardeerd
Al eerder werd genoemd dat offline promotie meer moeite kost. Opdrachtgevers waarderen dit extra, omdat ze het niet meer verwachten in de gedigitaliseerde wereld. Ontvangen klanten bijvoorbeeld een magazine of flyer, dan voelen ze zich speciaal. Ze stellen het op prijs dat een onderneming de moeite neemt dit voor hen te maken, en het ook nog eens bij ze bezorgt.

Persoonlijk contact en tastbare zaken
Hoewel zoals gezegd de wereld digitaliseert, is er juist ook een groeiende groep die hier kanttekeningen bij plaatst. Steeds meer mensen ervaren een soort van online-moeheid. Zij hechten meer waarde aan tastbare zaken en persoonlijk contact, en zetten hun mobiel bewust op gezette tijden eens uit. Offline marketing kan hier goed op inspelen. Bijvoorbeeld met een informatief magazine dat eens rustig op de bank kan worden gelezen, of een leuke gadget zoals een spel die mensen aanspoort onderling contact te zoeken wat ook partijen als Printdeal merken.

Ook offline is uw doelgroep te specificeren
Het is ook te ontkrachten dat enkel online advertentievormen te personaliseren zijn. Dat idee bestaat doordat een compleet klantbeeld gemakkelijk te verzamelen is met behulp van offline tools. Maar offline kunt u ook aardig wat te weten komen over uw doelgroep. Maak ten eerste uw klantendatabase goed inzichtelijk, en verrijk deze vervolgens met bijvoorbeeld lifestyle-kenmerken en socio-demografische gegevens op basis van adresgegevens. Door deze data te combineren met een gepaste tone-of-voice en gepersonaliseerde adressering, kunt u een hoge respons realiseren.

Kortom, offline promotie is verre van ouderwets. Maar door alleen hierop uw pijlen te richten kunt u weer een belangrijk gedeelte van uw doelgroep missen. De beste combinatie is een zorgvuldig overdacht samenspel tussen online en offline marketing.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.