Nieuws
Wel of niet een online boekhoudpakket?
Vier zaken om rekening mee te houden bij het kiezen van een boekhoudprogramma
23 september 2019 - De boekhouding is zeker niet het leukste klusje volgens veel ondernemers. Toch is het nodig om goed inzicht te hebben in uw inkomsten en uitgaven als u een financieel gezonde onderneming wilt opbouwen. Daarnaast is het zelfs verplicht gesteld door de Belastingdienst.
Er zijn diverse boekhoudprogramma’s te gebruiken die allemaal minimaal voldoen aan de door hen gestelde eisen. Welke u het fijnst vindt om te gebruiken, hangt echter af van uw eigen wensen. Hoewel u bij de start van een onderneming al aan veel dingen moet denken, is het belangrijk een weloverwogen keuze te maken voor een bepaald boekhoudprogramma. Dirkjan Vis van Eenmanszaakoprichten.nl beschrijft vier zaken om rekening mee te houden.Minimale eisen aan een boekhouding
Vis begint eerst met een opsomming waar uw boekhouding volgens de Belastingdienst minimaal uit zou moeten bestaan: "De minimale boekhouding van een ondernemer dient volgens hen te bestaan uit bankafschriften, inkoopfacturen en verkoopfacturen of facturen die u hebt verstuurd naar opdrachtgevers. Werkt u niet fulltime aan u bedrijf of zou de Belastingdienst kunnen twijfelen aan uren? Dan is ook een urenregistratie nodig. Eerder hielden veel startende ondernemers deze zaken bijvoorbeeld in Excel bij. Tegenwoordig is het gelukkig mogelijk tegen een klein bedrag gebruik te maken van een professioneel boekhoudprogramma dat veel meer mogelijkheden biedt."
Wel of niet een online boekhoudpakket?
Bent u als ondernemer veel onderweg? Dan raadt Vis aan te kiezen voor een online boekhoudprogramma. "Zo kunt u, ongeacht waar u bent, de boekhouding inzien en mutaties doorvoeren. Omdat u de boekhouding niet hoeft uit te stellen totdat u weer op kantoor bent, kunt u effectiever en efficiënter werken."
Tijd besparen op het bijhouden van uw boekhouding
Een boekhouding bijhouden kost tijd. Maar het is zaak deze tijd zo beperkt mogelijk te houden. Vis: "Veel ondernemers zijn onnodig veel tijd kwijt doordat ze veel dubbele handelingen moeten uitvoeren. Beter is het daarom te kiezen voor een programma dat zoveel mogelijk koppelingen met andere financiële data en systemen biedt, bijvoorbeeld met uw zakelijke rekeningen. Zo voorkomt u dat dezelfde data meerdere keren handmatig ingevuld moet worden. Een goed voorbeeld is een app waarmee u papieren facturen kunt inscannen en direct naar een betaling kunt omzetten. Ook kunt u bankafschriften digitaal laten inlezen."
Digitale facturen maken en versturen
U wilt natuurlijk als ondernemer een professionele indruk maken. Volgens Vis speelt digitaal factureren hierbij een belangrijke rol. "Of u nu met particuliere of zakelijke klanten te maken hebt, beide partijen ontvangen vaak liever elektronische facturen. Uw klanten kunnen deze gemakkelijker verwerken in hun eigen administratie, en het versnelt het betalingsproces. Uzelf hebt daarnaast het voordeel dat u eenvoudig kunt bijhouden welke klanten hebben betaald, en voor welke facturen er nog herinneringen of aanmaningen verstuurd dienen te worden."
Doorsturen | 2 | Nieuwsbrief