Nieuws
Bouwsector zit in impasse
Gevolgen van de stikstofcrisis voor de bouwbranche
30 oktober 2019 - De media hebben de afgelopen weken veelvuldig bericht over de stikstofcrisis. Door de protesten van boeren in Den Haag lijkt vooral deze beroepsgroep getroffen erdoor te worden. Het stikstofbeleid van de Nederlandse overheid van de afgelopen jaren heeft echter ook grote gevolgen voor de bouwsector.
Nick van Vianen van Bouwbedrijf Bodavi vertelt er meer over.Geschiedenis van de stikstofcrisis
Van Vianen vertelt eerst iets meer over de geschiedenis van de stikstofcrisis. "Om de stikstofproblematiek aan te pakken, zijn er de afgelopen dertig jaar op Europees niveau diverse richtlijnen verschenen en emissieplafonds ingesteld. In ons land had dat echter nog niet geleid tot een rem op de toename van stikstofproducerende activiteiten. Om procedures van milieugroeperingen te voorkomen is in 2015 PAS in werking gesteld. Dit Programma Aanpak Stikstof was voornamelijk gericht op de omgeving van Natura 2000-gebieden. Economische activiteiten werden toegestaan, zolang de extra stikstofuitstoot werd gecompenseerd. Dit mocht ook in de toekomst plaatsvinden. Volgens een uitspraak van de Raad van State eind mei dit jaar, mocht PAS echter niet meer gebruikt worden voor het verlenen van vergunningen."
Welke gevolgen heeft dit voor de bouwsector?
Van Vianen schetst een beeld van de gevolgen hiervan voor de bouwsector. "Hoewel in de media de afgelopen weken veel berichten zijn verschenen over de gevolgen hiervan voor de landbouwsector, treft het ook de bouwbranche in grote mate. Er zijn naar schattig 18.000 projecten stilgelegd. Doordat projecten nu mogelijk niet meer uitgevoerd mogen worden, kunnen bouwbedrijven in financiële problemen komen. Dat kan tienduizenden banen kosten. Niet alleen in de bouwsector overigens, maar ook bij ingenieurs, onderaannemers en wegtransportbedrijven die bouwmaterialen aanleveren."
Wat bouwen, maar ook hoe bouwen
Duurzaamheid speelt binnen de bouwbranche al jaren een belangrijk aspect. Van Vianen: "Zo worden tegenwoordig veel woonhuizen gerenoveerd om energiezuiniger te zijn. Nieuwbouwwoningen hebben haast allemaal een energielabel A. Ook is er het doel gesteld om over die jaar alle bedrijfspanden minimaal een energielabel C te laten hebben."
Er wordt dus volgens hem wel al veel gelet op wat er gebouwd wordt, maar minder op hoe er gebouwd wordt. "Voor de bouw van een woning of bedrijfspand zijn zware machines zoals kranen en shovels nodig. Daarnaast wordt materiaal met vrachtwagens naar de bouwplaats gereden en komen bijvoorbeeld schilders, metselaars en timmermannen en metselaars in busjes naar de werklocatie gereden. Tijdelijk komt er stikstof vrij die neerslaat in de natuur."
Hoe nu verder?
Volgens Van Vianen zit de bouwsector momenteel in een impasse, hoewel er wel alweer enkele vergunningen zijn afgegeven. "Projecten krijgen weer vergunningen als kan worden aangetoond dat er niet of nauwelijks door hen uitgestoten stikstof in kwetsbare natuurgebieden terechtkomt. Verder doen er diverse geruchten de ronde. Zo zou er voor bouwers bijvoorbeeld géén compensatie-eis gelden, of zou de stikstofnorm verhoogd kunnen worden. Eerder werd ook nog gesproken over het opkopen van stikstofrechten van bijvoorbeeld boeren, dit heet ook wel extern salderen. Dat dit een ingewikkelde mogelijkheid is, toont de recente ophef over de aanpak van het stikstofprobleem in de landbouw echter wel."
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief