Nieuws
Haal als horecaondernemer het maximale uit uw horecazaak
26 november 2019 - Hoe zorgt u er als horecaondernemer voor dat klanten bij uw horecazaak naar binnenlopen? En hoe zorgt u er vervolgens voor dat gasten zich prettig voelen, een fijne avond hebben en in de toekomst weer terugkomen? De inrichting van uw horecazaak speelt in al deze zaken een belangrijke rol.
Thomas Vermeer, designer bij Sola Fabriekswinkel, legt uit hoe u de consument kunt verleiden door onder andere het juiste servies, bestek en meubilair te gebruiken.Trek de aandacht van uw gasten
Vermeer heeft tientallen jaren ervaring in de horecabranche en heeft diverse omzet verhogende tips voor horecaondernemers: "Of voorbijgangers uw zaak bezoeken, begint vaak met de inrichting. Probeer om te beginnen tafels bij het raam te plaatsen. Gasten nemen liever plaats op plekken met veel daglicht. Stimuleer dit bovendien wanneer de gast uw zaak bezoekt. Passanten zien dan gasten in uw horecazaak zitten en zijn daardoor eerder geneigd om ook een bezoekje te brengen." Hij vervolgt: "Let bovendien op het buitenterras. Creëer sfeer door onder andere planten, mooie stoelen en fijne kussens te gebruiken. En trek verder direct de aandacht van voorbijgangers met een stoepbord. Hierop kunnen dagelijkse specials staan, maar ook een grappige of opvallende tekst."
Het belang van de inrichting
Om gasten een prettige avond te bezorgen, mag uiteraard ook rekening worden gehouden met de inrichting in de horecazaak zelf. "Ronde vormen worden in het algemeen als positief ervaren. Kies liever voor tafels met een afgerond tafelblad in plaats van hoekige tafels. Hierdoor kan de ruimte efficiënt worden ingericht én creëert u een warme sfeer. Verder is de indeling van belang om gasten een aangenaam gevoel te geven. Staan tafels dicht op elkaar, dan kunnen gasten een opgejaagd gevoel krijgen. Hierdoor wordt de tijdsduur van het bezoek korter, wat een negatieve invloed heeft op de omzet." aldus Vermeer.
Gebruik zwaarder servies
Vermeer stipt vervolgens een aantal zaken aan die regelmatig worden onderschat door horecaondernemers: het servies en bestek. "Maak slim gebruik van zaken zoals glazen en messen. Deze hebben namelijk een grote invloed op de ervaring van uw gasten. Hoe zwaarder de glazen en het bestek, hoe kwalitatiever dit wordt ervaren. Dit heeft vervolgens een positieve invloed op wat er in het glas zit of op de borden ligt. Het eten en drinken wordt namelijk als beter en lekkerder ervaren. Zelfs de kleur van bestek kan invloed hebben op de ervaring van uw gasten. Zo blijkt regelmatig dat zilver bestek wordt geassocieerd met kwaliteit. Hierdoor zijn gasten bereid om meer geld uit te geven voor bepaalde gerechten." aldus de designer van Sola Fabriekswinkel.
Méér dan een eetruimte
Als laatste geeft Vermeer een aantal tips op het gebied van hygiëne: "De meeste gasten zullen voornamelijk kennis maken met de eetzaal, het terras en de entree van uw horecazaak. Dit wil echter niet zeggen dat andere ruimtes minder belangrijk zijn. Zo is een open keuken steeds populairder. Een overzichtelijke keukenindeling en schone apparatuur zorgt voor een positieve indruk bij uw gasten. En denk als laatste aan de hygiëne van de toiletruimte. Mocht deze onhygiënisch zijn, dan kunnen gasten dit associëren met de hygiëne in de keuken. Iets wat u absoluut wilt voorkomen."
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief