Nieuws
De meerwaarde van een spreker bij een evenement
29 november 2019 - Veel ondernemers hebben de eigenschap alles zelf te willen regelen. De regie uit handen geven is dan ook iets dat ze niet graag doen. Maar in sommige gevallen is dat wel beter. Zo kunt u namelijk uw focus richten op uw onderneming, en hoe deze het beste producten of diensten aan klanten kan leveren.
Zo kunt u bijvoorbeeld een spreker inhuren voor een evenement, of het nu gaat om een personeelsbijeenkomst, of een beurs waar uw onderneming aan deelneemt. Jesse van Doren van Jessevandoren.com legt uit welke meerwaarde een spreker bij een evenement​ kan hebben.Het publiek enthousiasmeren
Van Doren benoemt allereerst dat sprekers een publiek enthousiast kunnen maken. "Bij saaie sales presentaties dwalen de gedachten van aanwezigen nog wel eens af naar hun smartphone of bijvoorbeeld naar werk dat nog uitgevoerd moet worden. Goede sprekers zorgen ervoor dat de aandacht weer op het podium gericht is, en dat de interesse gewekt is. Wilt u uw medewerkers motiveren? Of potentiële klanten trekken? Sprekers kunnen een publiek niet alleen informeren, maar ook inspireren. Zo zullen de aanwezigen een positief gevoel krijgen en aangespoord worden tot actie."
Meer bezoekers naar een presentatie trekken
Een inspirerende spreker kan zorgen voor een groter publiek. Van Doren: "Zijn er in uw onderneming ook mensen die met smoesjes komen om niet bij een presentatie aanwezig te hoeven zijn? Of moet u tussen andere concurrenten de aandacht trekken van potentiële klanten? Met een interessante presentatie zullen meer mensen een conferentie willen bezoeken. U kunt publiek trekken met bekende mensen van tv of uit het theater, maar het kan ook gaan om toonaangevende namen binnen een bepaald vakgebied."
Verrijking van kennis binnen een vakgebied
Op dat laatste wil Van Doren nog verder ingaan. "Er wordt al snel gedacht dat een interessante presentatie alleen maar grappig en weinig inhoudelijk is. Het is waar dat mensen het ook wel eens fijn vinden om gewoon lekker achterover te leunen en vermaakt te worden als afwisseling van zakelijke activiteiten. Een spreker kan echter ook juist wel een verrijking bieden van de kennis op een vakgebied. Mits de informatie passend bij het publiek en boeiend wordt gebracht, kan het verhaal van specialistische sprekers rekenen op veel aandacht en waardering."
Uw onderneming associëren met nieuwe inzichten en innovatie
Ondernemers zijn bekend om hun innovatie. Van Doren benoemt dat een spreker kan helpen dit over te brengen op medewerkers of klanten. "Soms zitten klanten of medewerkers helemaal niet te wachten op verandering, omdat ze bang zijn dat dit nadelig voor hen zal uitpakken of denken dat het een sales praatje is. Met andere vormen van marketing zoals nieuwsbrieven of brochures kunt u niet altijd genoeg de diepte ingaan om de voordelen uit te leggen. Een externe spreker zal hiervoor tijdens een presentatie wel de gelegenheid hebben."
Tip: Wilt u de kans vergroten dat een spreker ook echt toegevoegde waarde heeft voor een evenement? Dan is het belangrijk vooraf goed het thema en de toon af te stemmen.
Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief