Nieuws
Nieuwe bijtellingsplannen: complex en fraudegevoelig
7 juni 2011 - Staatssecretaris Weekers heeft zijn plannen voor de bijtelling kenbaar gemaakt. In 2012 wordt de bijtelling al aangepast, ondanks de afspraak dat dit op zijn vroegst in 2013 zou gebeuren. De Vereniging Auto Van De Zaak (VAVDZ) is verbaasd en teleurgesteld. De bijtellingsregeling wordt weer complexer en ongunstiger voor de berijder, stelt ze.
"Dit is geen goed signaal," aldus voorzitter Martin Huisman. Er zijn volgens hem drie dingen mis met de plannen zoals die nu gepresenteerd worden. Allereerst is er alleen sprake van korte termijn politiek, geen structurele oplossingen. Het sleutelen aan de CO2 normen maakt het bijtellingssysteem nodeloos complex. Neem als praktijkvoorbeeld de verwarring die ontstaat bij berijders als er straks binnen zeven maanden twee keer de CO2 normen aangepast worden. Er rijden straks dezelfde auto's rond binnen een bedrijf maar wel met een verschillende bijtelling.Veel minder keuze
Vervolgens is er sprake van sterke achteruitgang voor berijders in keuze uit merken en modellen in een lage bijtellingscategorie. Dit terwijl het merendeel van de berijders nog geen gebruik heeft kunnen maken van de regeling. Pas sinds twee jaar is er in de 20% bijtellingscategorie een redelijke keus van merken en modellen. Dit heeft de laatste twee jaar geresulteerd in mooie verkoopaantallen van auto’s met een lage CO2 uitstoot. De meeste leasecontracten duren echter vier jaar. Er is dus nog een grote categorie berijders die nu al te maken krijgt met een aangescherpte regeling voordat ze de mogelijkheid hebben gehad om van auto te wisselen.
Tot slot houdt men zich niet aan de belofte (vastgelegd in; artikel 10.7 wet IB 2001) om op zijn vroegst in 2013 aan de CO2 knoppen te draaien.
Vraagtekens
Er zijn ook nog een aantal vraagtekens bij de operationele uitvoering van de plannen. Zoals de periode van geldigheid van de lage bijtellingscategorie voor een bestaande auto. Er wordt gesproken over een ‘reguliere leaseperiode’. Dit is een beperking ten opzichte van eerder toezeggingen en geeft zeker problemen voor berijders die werken bij bedrijven die auto's kopen in plaats van leasen. In gekochte auto's wordt immers langer doorgereden. Een berijder zou dan mogelijk voor dezelfde auto te maken krijgen met verschillende bijtellingspercentages.
Probleem voor miljoenen berijders
De staatssecretaris geeft aan dat de hoofdreden tot aanpassing een financiële is. Deze argumentatie gaat voor de bijtelling echter niet op. Tot op de dag van vandaag houdt de overheid meer geld over aan de bijtelling vergeleken met de periode voor de introductie van de lage bijtellingcategorieën. Huisman: "Er is niet goed genoeg nagedacht over de wijzigingen rond de bijtelling, er is teveel focus geweest op de MRB en BPM. Dit begrijp ik wel want daar loopt de overheid op leeg. Er wordt nu echter wel een probleem gecreëerd voor meer dan een miljoen berijders. De staatssecretaris spreekt in de autobrief over de kernwoorden ‘eenvoudig, fraudebestendig en solide’. Wat ons betreft zijn de plannen voor de bijtelling eerder ‘complex, fraudegevoelig en poreus’." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief