Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Meest succesvolle zakelijke websites behalen ruim vijf keer hogere omzet

5 oktober 2020 -

Dat blijkt uit onderzoek onder 1.282 Nederlandse ondernemers door GfK in opdracht van SIDN. Het merendeel van de respondenten is zzp’er, een kleine twintig procent heeft 2-4 werknemers in dienst. Er is overigens ook een substantiële groep ondernemers (39 procent) die geen zakelijke website heeft. Een derde van hen geeft hiervoor als reden dat een website niet het kanaal is waarmee ze hun doelgroep kunnen bereiken. 65 procent van de niet-websitebezitters geeft aan niet voornemens te zijn om in de toekomst wel een website te nemen.
 
Meerdere kanalen
Van de ondernemers met een zakelijke website zet de meerderheid ook andere online kanalen in, maar 29 procent heeft ‘alleen’ een zakelijke website. 61 procent zet daarnaast ook een zakelijk social mediaprofiel in en tien procent is ook actief via een app. Onder niet-websitebezitters wordt een zakelijk social kanaal het meest genoemd als alternatief, waarbij vooral LinkedIn populair is.
79 procent van de respondenten gebruikt zakelijke e-mail. Dit wijst erop dat een deel van de Nederlandse zzp’ers en kleine ondernemers wel over een domeinnaam beschikt en deze als e-maildomein gebruikt, maar hier geen actieve website aan heeft gekoppeld. Van de groep ondernemers zonder zakelijke website, zet ruim de helft zakelijke e-mail in.
 
Vindbaarheid
De meest genoemde reden voor het hebben en onderhouden van een zakelijke website is vindbaarheid (85 procent). Ook het geloofwaardiger overkomen als ondernemer speelt voor vier van de vijf ondernemers een belangrijke rol, een even grote groep gebruikt zijn website als online visitekaartje om hun expertise te tonen.
Michiel Henneke, marketingmanager SIDN: "Voor twee derde van de zakelijke websitebezitters, speelt de site een rol bij het binnenhalen van nieuwe omzet. De hoogte van die omzet loopt uiteen en dat hangt van verschillende factoren af. Zo zien we dat ondernemers in de financiële sector en de ICT bovengemiddeld scoren. Maar het is ook een kwestie van investeren; we zien dat ondernemers met een hogere omzet meer tijd besteden aan online promotie, waardoor ze meer omzet weten te genereren. Hetzelfde geldt voor degenen die hun zakelijke website als succesvol bestempelen."
 

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Nils van der Knaap

6-10-2020 13:35  |  

Toch opmerkelijk dat nog zo'n grote groep geen zakelijke website heeft. Natuurlijk kan het dat hun doelgroep er niet mee bereikt wordt, maar op dan toch op zijn minst als een digitaal visitekaartje.

Ook denk ik dat er een drempel is voor veel ondernemers, met name op het gebied van kennis en kosten. Het is een investering en om dat geld er weer uit te halen is tijd en moeite nodig.

Ik hoorde onlangs van een lead nog dat ''in deze branche'' men niet via internet aan klanten komt, terwijl ik zelf een klant heb in exact dezelfde branche die juist wel via internet veel klanten haalt. Het is daarom ook een kwestie van keuzes maken. Welke marketing past het best bij de ondernemer. Daar is op zich niets mis mee natuurlijk.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.