‘Internet of Things’ cruciaal, maar implementatie blijkt vaak een uitdaging
11 november 2020 - In een wereld waarin ondernemingen zich aanpassen aan een compleet nieuwe toekomst, bieden Internet of Things (IoT)-initiatieven enorme kansen. Met behulp van IoT blijven organisaties weerbaar in een snel veranderend bedrijfsleven. Een recente studie van Cognizant en Forrester onderzoekt waarom veel IoT-projecten vaak niet de budgetten en steun krijgen om voorbij testfases komen. Hoe staan bedrijven ervoor als het gaat om implementatie van deze nieuwe initiatieven?
Het onderzoek toont aan dat ondernemingen de enorme voordelen van IoT erkennen en de meeste bedrijven zich ook inzetten om IoT te verspreiden over de hele organisatie.
Echter, meer dan de helft (55 procent) van de respondenten zegt dat hun organisatie er moeite mee heeft meerwaarde voor het hele bedrijf uit IoT-projecten te halen. Veel van hen zeggen meerdere pilots gedraaid te hebben, maar dat ze de strategie missen om de technologie over de hele organisatie uit te rollen. Ze geven aan dat nieuwe technologieën vaak niet de nodige investeringen krijgen, of dat management de initiatieven vaak niet genoeg ondersteunen.
Zes andere conclusies over hoe bedrijven ervoor staan in het omarmen van IoT:
Het implementeren van IoT is ingrijpend. De meeste respondenten (52 procent) ondersteunen het implementeren van verschillende, meerdere IoT-toepassingen en processen. Meer dan veertig procent (42 procent) zegt bredere toepassingen van meerdere processen, over de hele organisatie, te plannen. Een voorbeeld hiervan is de implementatie van IoT-toepassingen die data genereren over het gebruik van ruimtes, om zo de vraag naar bepaalde ruimtes te voorspellen en de gebruikerervaring te verbeteren. Slechts zes procent van de respondenten zegt IoT-initiatieven als losstaande toepassingen te zien.
Investeringen zijn toegenomen en blijven groeien. Investeringen in IoT-toepassingen stijgen. 73 procent van de respondenten gaf de afgelopen twee jaar méér uit en bijna een kwart (24 procent) zegt budgetten met meer dan 10 procent te hebben opgekrikt. Ongeveer driekwart (73 procent) zegt te verwachten dat de stijgingen nog tot tenminste 2022 door zullen gaan, terwijl slechts 2 procent van de respondenten verwacht dat de uitgaven af zullen nemen.
Analyse en verbetering van processen als motivatie voor IoT. Meer dan de helft van de respondenten zegt dat beter gebruik en analyse van data in besluitvorming de voornaamste motivatie voor IoT-initiatieven is. Bijna de helft (47 procent) ziet mogelijkheden en kansen voor het verhogen van efficiëntie door het gebruik van de data.
Andere motivaties die sterke interesse in IoT aanwijzen. Respondenten noemen daarnaast andere mogelijkeden voor IoT in hun bedrijf, waaronder het in realtime verwerken van data (45 procent) en de mogelijkheid om kosten te verlagen (43 procent). Ook het verbeteren van de klantervaring (41 procent), het verhogen van werknemersproductiviteit (40 procent) en inzage in hoe klanten producten gebruiken (40 procent) zijn beweegredenen voor bedrijven om de toepassingen van IoT te verkennen.
Inzicht in operations blijft een topprioriteit. Bijna de helft (46 procent) van de ondervraagden zegt dat zij vooral meer zichtbaarheid in processen van operations willen door geautomatiseerde data te verkrijgen. Iets minder (45 procent) zegt de klantwens door IoT-data beter te kunnen begrijpen en ongeveer net zoveel respondenten (44 procent) zeggen dat product performance beter wordt met goed gebruik van data. Ook de efficiëntie van machines (41 procent), betere compliance (39 procent), optimaal gebruik van machines en andere middelen (37 procent) en ‘minder downtime’ (33 procent) werden genoemd als positieve gevolgen van IoT.
Ondanks investeringen blijft meerwaarde lastig te zien. Meer dan de helft (55 procent) van de respondenten zegt IoT-projecten te hebben lopen die al voorbij de eerste testfasen zijn. Toch hebben zij slechts beperkt succes in het behalen of bewijzen van meerwaarde van de projecten voor het bedrijf. Op een positievere noot: 45 procent van hen zegt wel meerwaarde voor het bedrijf te creëren met de initiatieven. De maakindustrie behaalde tot nu toe de meest significante successen. IoT zorgt in die branche vaak al voor helderheid van operations en lagere productiekosten.
Randal Kenworthy, Cognizant’s Vice President IoT and Engineering Services, zegt: "Het onderzoek laat vijf factoren zien die het succes van implementatie van IoT voorspellen. De strategie van de organisatie en infrastructuur zijn belangrijk, net als de mogelijkheid de technieken te implementeren in bestaande processen en systemen. Het gebruik van data moet in de organisatie verweven zitten, en men moet nieuwe initiatieven toestaan.
Respondenten die op die vijf punten hoog scoorden, raporteerden ook meer succes met het opschalen van IoT-initiatieven. Dit onderzoek onderschrijft Cognizant’s visie op bedrijfs-IoT: de toepassingen kunnen op korte termijn meetbare bedrijfsvoordelen leveren, maar moeten vooral ook worden geïntegreerd in het langetermijnplan van de organisatie. IoT moet een onderwerp van gesprek zijn in elke boardroom, voor organisaties die bedrijfsmodellen bouwen in deze digitale revolutie."
Doorsturen |
Reageer |
Nieuwsbrief Reacties
Er zijn nog geen reacties.