Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Winnaar ASN Bank Wereldprijs verwarmt huizen met douche- en badwater

13 november 2020 - Een innovatief systeem voor het recyclen van warmte uit water, (h)eerlijke sapjes van cacao-afval en textiel van dennennaalden. Dat zijn de duurzame ideeën waarmee DeWarmte, Kumasi Drinks en Forest Wool in de prijzen vielen tijdens de dertiende editie van de ASN Bank Wereldprijs; dé competitie voor duurzame start-ups. Ze lieten daarmee meer dan 130 startende ondernemers achter zich, die zich afgelopen zomer voor de competitie hadden ingeschreven.

Tijdens de spannende finale, die dit jaar online werd uitgezonden, riep een vakjury DeWarmte (eerste prijs à 25.000 euro), Kumasi Drinks (tweede prijs à 15.000 euro) en Forest Wool (derde prijs à 10.000 euro) uit tot de winnaars van de ASN Bank Wereldprijs 2020. Daarnaast kreeg FALAFVAL de publieksprijs à 5.000 euro, op basis van 25 procent van de online uitgebrachte stemmen.
 
Pioniers voor duurzame toekomst
Deelnemers aan de ASN Bank Wereldprijs konden zich inschrijven voor de thema’s Natuur en Milieu, Klimaatbescherming en Mens en Samenleving. Die thema’s passen bij de missie van ASN Bank om duurzame ontwikkeling te stimuleren. "Deze ondernemers zetten zich net als ASN Bank in voor duurzame vooruitgang," zegt Arie Koornneef, directeur van ASN Bank. "Ze pionieren aan innovatieve, toekomstbestendige oplossingen die niet alleen goed zijn voor de wereld, maar het leven ook een stukje fijner of makkelijker maken. Dat spreekt mij enorm aan, omdat het past bij het gedachtegoed van ASN Bank. Duurzaam moet ook leuk zijn. Of lekker, comfortabel, of gewoon mooi." 
 
Uiteenlopende ideeën voor de toekomst van onze planeet
DeWarmte, Kumasi Drinks en Forest Wool blonken in het totale proces van de ASN Bank Wereldprijs uit in duurzame impact, innovatie en creativiteit. Maar ook haalbaarheid en ondernemerschap zijn belangrijke pijlers voor het bepalen van de winnaars van de competitie. Juryvoorzitter Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely zegt hierover: "Het wordt voor ons elk jaar moeilijker om winnaars te selecteren. De deelnemers hebben zulke uiteenlopende ideeën die allemaal op hun eigen manier bijdragen aan de toekomst van onze planeet. Gelukkig hebben we als jury een systeem ontwikkeld om de finalisten goed met elkaar te vergelijken. Sander en Auke van de DeWarmte vielen uiteindelijk het meest op. Alles aan hun oplossing om woningen te verduurzamen klopt en beide ondernemers zijn heel bevlogen en betrokken bij het onderwerp. Ik heb het gevoel dat ze heel groot kunnen worden".
 
Winnaars
 
DeWarmte verwarmt je huis met warmte dat via je doucheputje of wasmachine wegstroomt. Auke de Vries en Sander Wapperom – alumni van de TU Delft – winnen warmte terug uit het huishoudelijk riool en slaan het op voor hergebruik met hun innovatieve HeatCycle. Ze benutten waardevolle warmte die anders verloren gaat en hebben zo positieve impact op de energietransitie. Ze wonnen de eerste prijs (25.000 euro).
 
Kumasi Drinks - maakt eerlijke sappen en soda’s van het vruchtvlees van de cacaovrucht. Door een product te maken van het sap dat vrijkomt bij het openbreken van de cacaovrucht zorgen Lars Gierveld, Linda Klunder en Rogier Power ervoor de cacaoboeren meer verdienen aan het verbouwen van cacao én dat de Nederlandse consument kan genieten van een (h)eerlijk drankje. Ze wonnen de tweede prijs (15.000 euro).
 
Forest Wool - maakt textiel van dennennaalden. Materiaalontwerper Tamara Orjola extraheert vezels uit dennennaalden - afvalmateriaal afkomstig uit de houtindustrie - en gebruikt dit voor textielproductie. Omdat er geen landbouwgrond en water nodig zijn voor de productie van haar Forest Wool is het een duurzaam alternatief voor katoen. Ze won de derde prijs (10.000 euro).
 
FALAFVAL - maakt falafel van groente-reststromen, opgekocht bij de lokale producent voor een eerlijke prijs. Ayuk Bakia en Scifo Minnaard laten zien -en proeven- dat veel voedselafval écht geen afval is. Met minimum waste, maximum taste strijden ze voor een duurzamere voedselketen. Ze wonnen de publieksprijs (5.000 euro).
 
Over de ASN Bank Wereldprijs
Sinds 2008 is de ASN Bank Wereldprijs dé competitie voor duurzame startups in Nederland. Deelnemers maken kans op een traject met coaching, training en publiciteit. De twaalf voorgaande edities betekenden de doorbraak van inmiddels bekende bedrijven zoals Yoni en Seepje. De ASN Bank Wereldprijs wordt georganiseerd met als doel startende ondernemers te ondersteunen en samen met hen de samenleving te verduurzamen. Voor meer informatie zie www.asnbank.nl/wereldprijs
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.