Nieuws
Consumenten kwetsbaar voor e-mailfraude bij online shoppen tijdens feestdagen
25 november 2020 - Proofpoint publiceert onderzoek waaruit blijkt dat slechts twintig procent van de top tien online retailers in Nederland het strengste en aanbevolen niveau van Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance (DMARC) hebben geïmplementeerd. Dit strengste niveau zorgt ervoor dat frauduleuze e-mails het beoogde doelwit niet bereiken. Het is dus zorgwekkend dat online shoppers bij 80 procent van de grootste Nederlandse e-tailers het risico loopt op e-mailfraude tijdens de feestdagen.
Nederlandse e-commerce-websites zetten wel stappen in de goede richting om te voorkomen dat cybercriminelen hun domeinnamen vervalsen. 90 procent van de geanalyseerde sites heeft namelijk een DMARC-record gepubliceerd. Dit betekent dat Nederland hoger scoort dan het Europese gemiddelde - Proofpoint ontdekte dat gemiddeld slechts 60 procent van de top twintig van Europese online retailers een DMARC-record heeft gepubliceerd.Domain spoofing
Cybercriminelen gebruiken regelmatig domain spoofing om zich voor te doen als bekende merken en vervolgens een e-mail te sturen vanaf een zogenaamd legitieme afzender. Deze e-mails zijn bedoeld om mensen te misleiden en op links te klikken of persoonlijke gegevens te delen. Deze gegevens kunnen vervolgens worden gebruikt om geld te stelen of identiteiten over te nemen. Voor doorsnee internetgebruikers is het soms onmogelijk om een nepafzender te identificeren van een echte afzender. Wanneer organisaties een DMARC-beleid instellen, beschermen ze hun werknemers, klanten en partners tegen cybercriminelen die zich willen voordoen als een vertrouwd domein. Door het striktste DMARC-niveau 'Reject' te implementeren, zijn organisaties in staat om frauduleuze e-mails actief te blokkeren zodat deze hun beoogde doelwitten niet kunnen bereiken.
Digitale transformatie
De COVID-19-pandemie heeft bij veel branches de digitale transformatie versneld en dit geldt met name voor de detailhandel, die te maken heeft gehad met tijdelijke sluitingen van hun fysieke locaties. Nu Black Friday, het Sinterklaasfeest en Kerst naderen, zal online shoppen naar verwachting recordniveaus voor 2020 bereiken. Mogelijk wordt er zelfs meer online gewinkeld dan ooit tevoren. Cybercriminelen zullen proberen misbruik te maken van de verwachte e-mailcommunicatie tussen merken en consumenten. Zij zullen hun aanvallen afstemmen op de kwetsbaarheden van e-mailsystemen.
"Tijdens de feestdagen versturen merken vanzelfsprekend meer e-mails naar klanten en dit opent mogelijkheden voor cybercriminelen om via frauduleuze e-mails op zoek te gaan naar persoonlijke en financiële gegevens," aldus Jim Cox, Area Vice President Benelux bij Proofpoint. "De retailsector blijft een belangrijk doelwit voor e-mailgebaseerde aanvallen nu merken hun e-commerce-aanbod uitbreiden. Authenticatie-instrumenten zoals DMARC implementeren en het strengste niveau hiervan toepassen is cruciaal voor bedrijven om hun klanten te beschermen - niet alleen tijdens de aankomende drukte, maar het hele jaar door."
Belangrijkste resultaten:
- Nederland loopt voorop in Europa, aangezien negen van de tien (90 procent) online retailers in de regio een DMARC-record hebben gepubliceerd.
- Desondanks hebben slechts twee (twintig procent) van de grootste e-tailers in Nederland het strengste en meest aanbevolen niveau. Dit betekent dat de andere 80 procent niet op proactieve wijze voorkomt dat frauduleuze e-mails bij klanten terechtkomen.
- Van de twintig grootste online retailers in Europa, heeft slechts 60 procent een DMARC-record gepubliceerd.
- De mate waarin het strengste en aanbevolen DMARC-niveau (reject) wordt toegepast in Nederland, is consistent met het Europees gemiddelde (20 procent).
"Naast e-mailoplichterij, gebruiken cybercriminelen steeds vaker frauduleuze domeinnamen. Consumenten moeten alert zijn en goed opletten of de website waarop ze online winkelen wel legitiem is," legt Cox uit.
Tips om alert te blijven tijdens het online winkelen
Proofpoint biedt een aantal tips voor consumenten en bedrijven. Deze helpen hen om alert te blijven tijdens het online winkelen en om zich te beschermen tegen fraude tijdens de feestdagen:
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief