Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Veerkracht in de Europese retailsector: Nederland toont sterkste wil om zich aan te passen

1 december 2020 - Uit recent onderzoek door Stripe uitgevoerd door Forrester, blijkt dat de meeste Europese retailers van plan zijn om hun bedrijfsactiviteiten in de nasleep van de coronacrisis uit te breiden in plaats van in te krimpen. De pandemie heeft de overstap naar de interneteconomie weliswaar versneld, maar buitenlandse expansie kent nog steeds een aantal uitdagingen.

495 besluitvormers bij retailers uit alle delen van de wereld namen deel aan het onderzoek, waarvan 221 uit Europa. Het blijkt dat Europese retailers zich met een verrassende veerkracht aan de huidige crisis aanpassen. Een derde van de respondenten zegt dat de pandemie een positieve invloed op hun omzet heeft gehad. Ruim de helft (57 procent) is van plan om uit te breiden naar het buitenland. Het verbeteren van de klantenervaring staat eveneens hoog op de agenda. 56 procent noemt dit een belangrijke dan wel cruciale doelstelling voor de komende twaalf maanden.
 
Retailers willen niet alleen overleven maar ook groeien
Retailers willen niet alleen groeien, maar beseffen ook dat ze flexibeler te werk moeten gaan. Dit is nodig om nieuwe marktontwikkelingen te spotten en hier beter op in te springen. Na een veelbewogen jaar heeft de meerderheid van alle Europese retailbedrijven (56 procent) het verhogen van hun reactievermogen als een hoge dan wel topprioriteit. In Nederland geeft een bovengemiddeld (64 procent) aantal bedrijven dit aan. Bovendien overweegt 51 procent van de Europese respondenten om de komende achttien maanden gebruik te maken van een nieuw businessmodel zoals een abonnementsdienst. 
Door de coronacrisis telt elke euro voor retailbedrijven. Ze krijgen echter te maken met een toenemend aantal fraudepogingen. In aanloop naar de uitrol van Strong Customer Authentication (SCA) rapporteert 38 procent van alle Europese retailers een toename van het aantal fraudepogingen in de afgelopen twaalf maanden. Het zal weinig verbazing wekken dat de meest respondenten (57 procent) van mening zijn dat het verbeteren van de mogelijkheden voor het detecteren en terugdringen van fraude een hoge dan wel topprioriteit voor hun onderneming vormt.
 
Het ontbreken van de juiste expertise en technologie kan duur uitpakken
De meerderheid van retailers ziet een internationale expansie als een forse opgave. Bij het betreden van nieuwe wereldwijde markten krijgen ze te maken met nieuwe voorkeuren ten aanzien van betaalmethoden, subtiele lokale verschillen en obstakels rond de wet- en regelgeving. Het aanbieden van lokale betaalmethoden is niet eenvoudig, maar om een specifieke markt effectief te bedienen te bieden is uitgebreide taalondersteuning nodig. 42 procent van de respondenten zegt echter dat hun onderneming niet over deze mogelijkheid beschikt. Om soepel te kunnen functioneren in verschillende markten en regio’s zullen retailers zich ook moeten aanpassen aan de uiteenlopende richtlijnen. 44 procent van de respondenten zegt echter binnen hun organisatie niet te beschikken over de lokale expertise die nodig is om inzicht te verwerven in landspecifiek beleid en richtlijnen op het gebied van betalingen.
 Deze obstakels kunnen nadelig uitpakken voor de internationale ambities van bedrijven. Ze kunnen resulteren in een lagere omzet en hogere kosten voor het betreden van markten (31 procent). Hierdoor zijn senior besluitvormers terughoudend met hun fiat voor internationale expansie (29 procent). Deze obstakels kunnen ook resulteren in boetes door toezichthouders (29 procent). Soms weerhouden ze bedrijven er zelfs van om nieuwe markten te betreden (33 procent). Dit alles dreigt de groei en het economische herstel in Europa te vertragen.
 
Retailers zetten in op betalingstechnologie die hun snelheid en flexibiliteit vergroot
De honger naar groei van Europese retailers wordt weerspiegeld door hun prioriteiten op het gebied van betalingen. Hun eerste prioriteit is het opvoeren van de omzet en winst uit mobiele kanalen (26 procent). Het verbeteren van de mogelijkheden voor grensoverschrijdende betalingen (21 procent) en het uitbreiden van het aanbod van betalingsopties (twintig procent) staan eveneens hoog op de agenda. Voor Nederlandse retailbedrijven waren de afgelopen twaalf maanden de drie belangrijkste uitdagingen rond betalingen: het aantrekken van technici/programmeurs (25 procent), de kosten van het accepteren van betalingen (25 procent) en het implementeren van beveiligingsmaatregelen (24 procent).
 Bedrijven verwachten dat betalingstechnologie hen concurrentievoordeel zal opleveren dankzij de mogelijkheid om meer klanten aan te trekken en hun strategische reactie op de coronacrisis aan te scherpen. Europese retailers zijn van plan om nieuwe betaalmethoden te implementeren (36 procent) en meer klantengegevens en inzichten te verzamelen op basis van betalingsprocessen (27 procent). Dit zijn hun belangrijkste prioriteiten voor de komende achttien maanden. Ze vragen hun payment providers om ondersteuning voor geavanceerde betalingsopties zoals loyaliteitsprogramma’s (55 procent), aan kaarten gekoppelde aanbiedingsprogramma’s (47 procent) en white label financieringsmogelijkheden voor consumenten (45 procent).
  
De volledige resultaten van het ‘Resilience in Retail’-onderzoek zijn hier te vinden.
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.