Nieuws
Voor hackers is het elke dag Black Friday
2 december 2020 - In het afgelopen half jaar is 70 procent van de mensen meer online gaan shoppen. Daarbij hebben ze een voorsprong genomen op de uitverkoop-acties zoals Black Friday en Cyber Monday. Sterker nog, zo’n 53 procent geeft aan dat ze helemaal niet meedoen aan de grote sales-dagen. Dat blijkt uit de Holiday Shopping Security Survey die CyberArk liet uitvoeren in meerdere landen. De toename heeft echter ook gevolgen voor het gedrag van hackers; ze springen in op de nieuwe trend door slechte gewoontes in internet- en computergebruik van mensen te misbruiken.
De toename van online aankopen zorgde ervoor dat verkopers eerder hun sales-campagnes zijn gestart. Veel retailers maakten van Black Friday sowieso al een langere periode, maar dit werd dit jaar nog verder opgerekt tot de eerste acties al in oktober. Dit zagen de onderzoekers ook terug in de hacking-activiteiten. Ondanks dat maar liefst drie kwart van de ondervraagden geen volledig vertrouwen heeft in de kunde van een webwinkel om de privacy te waarborgen en een transactie veilig te laten verlopen, nemen ze zelf ook weinig maatregelen om hun online activiteiten beter te beschermen. Zo’n 65 procent bewaart de gegevens van creditcards op hun apparaten. Bij 30 procent van de mensen kan dit ook een zakelijk apparaat zijn dat dus niet voor privé-aankopen is bedoeld.Risico's onbekende winkels
Bijna de helft van de respondenten geeft aan al veel eerder te zijn begonnen met de online aankopen voor de feestdagen. In de zoektocht naar dat ene gewilde product dat slecht te krijgen is, zoals een PlayStation 5 en andere populaire cadeaus, geeft 57 procent toe ook naar webwinkels te gaan die volstrekt onbekend zijn. De risico’s daarvan worden volgens de onderzoekers onderschat. Opgeslagen creditcard-gegevens zijn een dankbare vondst voor phishing-aanvallers. Gegevens achterlaten bij een onbekende website kan eenzelfde resultaat hebben, waarbij het enige doel is om gegevens te verzamelen en niet eens geld te laten overmaken, laat staan daadwerkelijk een product te leveren.
David Higgins, EMEA Technical Director bij CyberArk: "We zien al jarenlang dat voor hackers de feestdagen altijd rond eind november, begin december vallen, omdat er zo’n grote toename is in online aankopen. Dit jaar is die periode echter al maanden eerder begonnen en duurt veel langer. Het vergroot hun kans op succes, omdat mensen in dezelfde valkuilen blijven trappen, terwijl zij meer tijd hebben om hun slag te slaan. Op je hoede blijven, websites controleren op beveiliging, en extra onderzoek doen bij onbekende sites is dus van groot belang."
Doorsturen | 2 | Nieuwsbrief