Nieuws
Coronacrisis verandert koopgedrag autokoper
2 december 2020 - De manier waarop men tegen een auto en de aanschaf ervan aankijkt is aan het veranderen, blijkt uit een recent internationaal onderzoek van AutoScout24. De portal ondervroeg 5.783 Europeanen, waaronder ruim 1.000 Nederlanders, naar hun rij- en koopgedrag tijdens de coronacrisis en de onderzoeksresultaten laten opmerkelijke nieuwe behoeftes zien, zoals de stijgende interesse in online aankopen.
De coronacrisis heeft het mobiliteitsgedrag van de Nederlander flink veranderd. Door onder andere het vele thuiswerken en (gedeeltelijk) onderwijs op afstand is het aantal gemiddelde reisbewegingen per individu in 2020 aanzienlijk afgenomen. De verwachting van het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) is dan ook dat reizigers door COVID-19 vaker en blijvend zullen kiezen voor individuele vervoerwijzen in plaats van collectieve. Ongeveer vijf procent van de afstand die men doorgaans met het openbaar vervoer aflegt zal naar autorijden, fietsen en lopen verschuiven. Ook in het recente onderzoek van AutoScout24 is een vergelijkbare verschuiving zichtbaar. In Nederland wordt momenteel door de coronacrisis vaker de benenwagen (45 procent), fiets (35 procent) of auto (27 procent) gepakt.Kopen met één druk op de knop
Naast dat de auto een steeds belangrijkere positie als vervoersmiddel lijkt te verwerven, kan er ook een verandering in aankoopgedrag worden opgemerkt. Uit onderzoek blijkt immers dat een grote groep potentiële kopers momenteel meer tijd steekt in het vinden van de perfecte en kwalitatieve auto (46 procent). In Duitsland en België ging het respectievelijk zelfs om 58 procent en 57 procent van de respondenten. Daarnaast staat bijna een kwart van de Nederlandse ondervraagden (24 procent) er momenteel door de coronacrisis meer voor open om een online aankoop te doen, een auto te leasen (21 procent) of ander abonnement af te sluiten (21 procent).
Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief