Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Hoe haalt u het meeste uit de unieke feestdagen van 2020

3 december 2020 - Tenzij u in een grot in de Himalaya hebt gewoond, heeft u zich al op talloze manieren moeten aanpassen vanwege de COVID-19-pandemie. Veranderingen zoals quarantaines en beperkingen hebben niet alleen gevolgen voor uw bedrijf, maar voor onze hele manier van leven. Hoe kan uw bedrijf zich aanpassen en zelfs gedijen in deze vreemde en unieke feestdagen?

Het staat vast dat gedrag en keuzes de economische impact van de pandemie evenzeer kunnen beïnvloeden als een vaccin. Laten we dus eens kijken wat u kunt doen om het meeste uit deze bijzondere feestmaand te halen.
Hoewel u waarschijnlijk aan het einde van de zomer bent begonnen met plannen voor de feestdagen, zal doorgaan met plannen tot aan de feestdagen de omzet van dit winstgevende seizoen maximaliseren. Succesvol plannen gaat vooral om het omgaan met de toegenomen vraag die de feestdagen met zich meebrengen, evenals  het aanpassen aan de nieuwe manieren waarop mensen zich gedragen als gevolg van de pandemie. Het doel is hetzelfde: het maximale uit het nieuwe normaal halen.
 
1. Zorg dat u aan de extra vraag kunt voldoen
Voor veel bedrijfstakken zijn de feestdagen verreweg de drukste tijd van het jaar. Slimme ondernemers zetten, uiteraard met inachtneming van de maatregelen, verschillende stappen om van december een topmaand te maken. Denk aan zaken als het verhogen van de productie, het aanvullen van magazijnvoorraden, het plannen van extra medewerkers, het uitbreiden van hun leveranciersaanbod, het voorbereiden van extra handelskanalen en het onderhandelen over leveringsvoorwaarden met vervoerders om fysiek aan de stijgende vraag tijdens de feestdagen te kunnen voldoen.
 
2. Verbeter uw online aanwezigheid en processen
Tijdens dit ongekende jaar en vooral tijdens deze unieke feestdagen gaat het niet alleen om het halen van de gevraagde afzet, het gaat ook om verdere uitbreiding. Bekijk daarom hoe u uw steeds toenemende online verkeer kunt verbeteren. Zaken als het verbeteren van e-mailings, social posts en webcontent om de verkoop te verhogen, kunnen een zetje geven aan de omzet in een jaar waarin de focus sowieso al steeds verder naar online verschuift.

3. Pas u aan aan het nieuwe normaal
Na de eerste quarantaine realiseerden velen zich dat ze op afstand aankoopopties moesten creëren of bestaande systemen opnieuw moesten inrichten voor een contactloos en veilig bedrijfsproces. Onderzoek dus opnieuw hoe u een veilige klantervaring kunt bieden en zorg ervoor dat u dit goed adverteert, zodat mensen er snel over leren. Door dit te doen stimuleert u klanten om voor u te kiezen in plaats van de concurrentie, omdat ze weten dat u de veiligere optie bent.
 
4. Plan uw financiën verantwoord
Heen een flinke post onvoorziene uitgaven op in uw begroting. Dit is belangrijk, omdat er bijna altijd onverwachte uitgaven zijn die opduiken wanneer de vraag toeneemt. Denk aan zaken als niet-standaard bezorgmethoden, overbelaste netwerken, extra personeel en andere beperkingen of vereisten als gevolg van het werken tijdens een pandemie. Om te weten hoeveel extra budget er nodig is, bekijkt u uw historische vaste en variabele kosten om een historische basislijn te verzamelen en begroot u vijf t tien procent onvoorzien.

5. Laat uw benodigde cash-flow niet vastzitten in onbetaalde facturen
Frustrerend genoeg kan het kapitaal dat nodig is om uw groei te financieren, vastzitten in onbetaalde facturen van uw afnemers. Dit kan deze toch al moeilijke corona-situatie verergeren omdat zo uw schulden aan leveranciers en crediteuren kunnen oplopen. Factuurfinanciering, of factoring, is een oplossing die in populariteit blijft groeien onder MKB-bedrijven die geen maanden willen wachten om de benodigde cashflow te ontvangen. Factoring helpt ondernemers groeien tijdens de feestdagen.

6. Ken uw financieringsopties
Financiële instellingen zijn er om uw bedrijf te helpen bij het kiezen van de beste financieringsvormen. Maar voordat u ze raadpleegt, moet u ervoor zorgen dat u de feiten en financiën van uw bedrijf bij de hand hebt; zoals uw financiële overzichten, processen en andere bijzonderheden. Hoe beter beslagen u ten ijs komt, des te sneller u weet waar u aan toe bent. Als deze instellingen echter geen hulp kunnen bieden, ga er dan niet vanuit dat er geen opties meer zijn. Alternatieve financiering wint niet voor niets aan populariteit: de flexibiliteit en beschikbaarheid van nieuwe financieringsvormen zijn vaak de oplossing die veel kleine bedrijven helpen groeien.
 Of u het nu leuk vindt of niet, 2020 is een jaar van ingrijpende veranderingen gebleken. En zoals bij elke verandering, kunt u ertegen vechten en de gevolgen ontkennen, of u eraan aanpassen en het beste uit het nieuwe normaal halen om winstgevend te blijven en zelfs te gedijen.
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.