Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Slim een auto importeren

14 december 2020 - Een auto importeren kan een goed alternatief zijn als u uw droomauto niet in Nederland kunt vinden of hier gewoon te duur is. Buiten Nederland is het aanbod zoveel groter en door andere belastingregels zijn de prijzen ook vaak een stuk aantrekkelijker. Maar het is wel belangrijk de voor- en de nadelen vooraf goed met elkaar te vergelijken. U wilt tenslotte uiteindelijk niet meer betalen dan wat u in Nederland voor dezelfde auto betaald zou hebben. Daarvoor is het auto importeren niet bedoeld.

 Alex Broekman heeft al jarenlang ervaring met het zelf importeren van auto’s legt uit dat het bijvoorbeeld kan via Autotelex,. Broekman zet uiteen waar u op moet letten bij het importeren van een auto.

Een aantal vaste onderwerpen
Om te beginnen komen bij het auto importeren een aantal vaste onderwerpen aan bod zoals de waardebepaling van de auto en de BPM die daarover betaald moet worden. Broekman: "U kunt voor het berekenen van de BPM gebruikmaken van de forfaitaire tabellen van de belastingdienst. Die berekent de waarde van de auto aan de hand van de catalogusprijs en de CO2-uitstoot. Een andere manier om de BPM te berekenen is door gebruik te maken van actuele koerslijsten waarop de daadwerkelijke waarde van de auto wordt vermeld. Deze manier van BPM berekenen wordt ook door de belastingdienst toegestaan en kan al snel voor flink voordeel zorge. Koopt u een auto met zichtbare schade dan is het verstandig een tegentaxatie aan te vragen. Dan wordt de waarde van de auto inclusief schade bepaald en wordt de te betalen BPM nog een stuk lager."

Check de vrijstelling
"Hebt u een auto gevonden waarvan u zegt ik wil deze auto importeren dan kan het verstandig zijn persoonlijk te gaan kijken na oriënterende telefoongesprekken. Hier zijn vanzelfsprekend kosten aan verbonden. Realiseert u zich wel dat het niet de auto kan zijn die u zoekt. Het wordt daarom aangeraden alleen af te gaan op auto's die aangeboden worden door officiële merkdealers,"waarschuwt  Broekman. "Naast deze reis- en verblijfkosten moet u de auto laten keuren bij de RDW, betaalt u dus de BPM en moeten er Nederlandse kentekenplaten aangemaakt worden. Gaat u een auto importeren uit een land dat geen lid van de EU is, moeten er overigens ook nog invoerrechten betaald worden. Een andere vraag is hoe u de auto in Nederland krijgt. U kunt in Nederland niet rondrijden met een ongekeurde auto zonder motorrijtuigenbelasting en verzekering. Allemaal zaken die u pas rond krijgt als de BPM betaald is. Om aan dit probleem tegemoet te komen kunt u een vrijstelling aanvragen bij de Belastingdienst."


Is het de moeite?
Als laatste voegt Broekman eraan toe dat het moet blijken dat onderaan de streep de auto importeren een slimmere keuze is dan om te informeren wat de auto waard zou zijn bij het inruilen in Nederland. "Vaak is het zo dat de inruilwaarde van geïmporteerde auto's lager ligt. Of dat van invloed is op de beslissing om de auto wel of niet te importeren hangt helemaal af van het doel waarom u de auto naar Nederland haalt."
U kunt ervoor kiezen het hele traject in eigen hand te nemen maar lijkt het te ingewikkeld of wilt u niet teveel gedoe bij het auto importeren dan kunt u een gespecialiseerd bedrijf inschakelen.

 

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Bas Oude Luttikhuis

14-12-2020 10:27  |  

Bij MrWheelson merken we dat niet de prijs van doorslaggevend belang is. Veel vaker gaat het om het gemak (thuisbezorgd), meer keuze voor auto's met een lagere km stand en een lagere fiscale bijtelling.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.