Nieuws
Vier tips vooor een succesvolle click&collect strategie
Zo maakt u een succes van click & collect
17 februari 2021 - Zo’n driekwart van de Nederlandse winkels is vorige week woensdag geopend met een click & collect-systeem om zo gedoseerd ‘gewoon’ open te zijn en klanten te bedienen op locatie. Slechts 22 procent heeft vooralsnog géén plannen om een afhaalloket te beginnen, dat blijkt uit onderzoek van brancheorganisatie INretail. Dat zijn enorme percentages. De zwaar getroffen detailhandel zal er niet mee gered zijn, maar het geeft hen in elk geval een mogelijkheid om contact met klanten op te bouwen en om producten en diensten te verkopen als u ze niet kunt versturen.
Voor de klant in de buurt is het voordelig, want die betaalt geen verzendkosten en kan de bestelling dezelfde dag in huis hebben. Voor het midden- en kleinbedrijf liggen er wat valkuilen op de loer, maar die zijn te omzeilen. Bram Streefkerk, Principal, Portfolio & Integration M&A bij softwarebedrijf Exact geeft vijf tips hoe u als ondernemer u winkel klaar maakt voor click & collect.Het is redelijk om een minimumbedrag per bestelling in te stellen. De timeslots voor afhalen zijn immers kostbare kwartiertus en het klaarzetten van een bestelling kost tijd. Doe u dit niet, dan loop u het risico dat het drukker wordt en dat u extra personeel in moet zetten om de rijen in goede banen te leiden.
Voor winkeliers die tot deze week nog geen webshop hadden, een tip voor de gemoedsrust: probeer niet om alle tweeduizend producten in het magazijn te fotograferen, in te voeren in het systeem en van prijzen te voorzien. Begin eens met een top-40 bestverkochte artikelen of producten die inspelen op het winterse weer. Dat is ook ideaal voor de bevoorrading van de winkel.
Nu u eindelijk ‘open’ mag, wilt u ook echt dat contact met de klant - en niet urenlang Excel-sheets koppelen en bestuderen. Tegelijkertijd verwachten klanten ook online real-time informatie over beschikbaarheid. Daarvoor is het belangrijk dat u webshop en het magazijn digitaal met elkaar in contact staan. Dit kan tegenwoordig met slimme ERP-systemen en apps waarmee u snel en simpel voorraadtellingen uitvoert. Kies bijvoorbeeld voor een app die ook gelijk orders kan picken. Dat bespaart u papier, fouten en tijd en het levert u tevreden klanten op.
Funshoppen mag niet, maar wanneer het straks weer mag, stromen de winkelstraten ongetwijfeld vol. Nu is het perfecte moment om daar al op voor te sorteren door extra aandacht te besteden aan een memorabele etalage, bijvoorbeeld met items die uw klanten later misschien willen aanschaffen. Maak het contactmoment met de klant onvergetelijk, zodat ze na de lockdown linea recta uw winkel binnensluipen. Een mok thee of koffie tijdens het wachten op de bestelling, doet ook wonderen.