Nieuws
Zorg voor een soepele opschaling
Groeiende webshop? Let op deze zes valkuilen
15 maart 2021 - De enorme golf aan online bestellingen sinds het begin van de coronacrisis is goed voor de financiële gezondheid van de grote delen van de retailmarkt. Maar het gaat zo hard dat het ook knelpunten blootlegt: van overbelaste pakketbezorgers tot roodgloeiende telefoons bij de klantenservice. Mede door de coronacrisis heeft de detailhandel in 2020 online 43,5 procent meer omzet gedraaid, volgens onderzoek van het CBS.
Het gebruik van webshopkoppelingen, waarmee verkopen automatisch in de boekhouding verwerkt worden, verdubbelde bijna ten opzichte van 2018, zo blijkt uit data van Exact.Toch kan die forse groei achter de schermen ook voor problemen zorgen. Wie een webshop opzet, heeft vaak goed nagedacht over product, naam, niche, positionering, de KvK en marketing. Maar wat als het ineens begint te lopen of wanneer de markt vraagt om uitbreiding? Hoe zorgt u er dan als onlinewinkelmanager voor dat alles soepel verloopt als u bijvoorbeeld uw webshop moet opschalen?
Zes valkuilen
Niels Analbers, Product Line Director bij softwarebedrijf Exact, noemt zes valkuilen waarvoor u moet oppassen als u een succesvolle, groeiende webshop wilt beheren.
Het internet verandert zienderogen, e-commerce ontwikkelt zich sneller dan het licht en klanten groeien met die ontwikkelingen mee. Dient zich ’s avonds voor 21.00 uur een nieuwe handige tool aan, dan moet die bij wijze van spreken de volgende dag geüpdatet zijn. Geheel conform de webshopmarkt. Zorg dus dat u minstens eenmaal per jaar groot onderhoud en updates doet, om bij te blijven.
Zorg dat u goed weet wat er speelt bij de (nieuwe) klanten door te investeren in contact. Doe steekproeven, stuur een korte (!) was-alles-naar-wens-mail na elke bestelling en faciliteer een vragenlijn. Weet wat u klant fijn vindt en waarvan hij of zij absoluut niet gediend is. Mist hij of zij producten, verloopt het bestelproces naar believen? Door een vinger aan de pols te houden zorgt u dat klanten blijven terugkomen.
Zonder degelijke informatie over producten of diensten verliest u potentiële klanten nog voordat ze überhaupt aan het winkelmandje rechtsboven gedacht hebben. Een ingewikkeld bestelproces met te veel schermen is eveneens funest voor u conversie. Bovendien wil de klant ook weten wie u bent en of u te vertrouwen bent. Zorg er dus voor dat u een keurmerk zichtbaar op de website hebt, alsmede een variatie aan betaal- en bezorgopties en reviews van (tevreden) klanten. Check bijvoorbeeld ook of u website nog goed functioneert op een tablet of smartphone. Dit alles om mensen niet halverwege een aankoop te verliezen.
Een grote voorraad is duur, een kleine voorraad ook als u daardoor leveringsproblemen krijgt. Met een accurate voorraad ben u spekkoper. U wil graag die voorraadkosten zo laag mogelijk houden om te kunnen concurreren op prijs. Een koppeling tussen webshop en voorraadsysteem is daarvoor ideaal, omdat er dan altijd een overzicht van in- en uitstroom van goederen beschikbaar is. Stijgt de verkoop van slippers door het nakende lenteweer, kunt u daar als webshop meteen op inspelen.
Zorg dat u zicht hebt op u marges en ga na hoe u deze kunt verhogen. Zeker als uw webshop pas net online is, kan het leerzaam zijn om zelf u verkochte producten in te pakken en op te sturen. Wie weet stuit u op slimmere manieren en bovendien kun u nog leuke goodies meesturen voor klantenbinding. Het mooiste van alles: zo houd u een hogere marge over dan wanneer u het inpakken uitbesteedt.
Groter groeien is iets om trots op te zijn, maar houdt daarbij wel goed de ontwikkeling binnen jouw team in de gaten. Hoeveel mensen moet u aannemen, aan welke mensen kun u u bedrijf overlaten, hoe kun u nog verder groeien? Overhaast het proces van mensen aannemen niet, want u wilt wel geschikte kapiteins op u schip. Laat u bijvoorbeeld goed adviseren over waar te bezuinigen en waar te investeren.