Nieuws
Digitale mond-tot-mondreclame rukt op
5 augustus 2010 - Digitale mond-tot-mondreclame wordt steeds belangrijker. Consumenten maken in toenemende mate gebruik van chats, tweets, blogs, waarderingen en reviews om een keuze te maken in de aanschaf van producten of diensten. In een kwart van de aankopen is de testimonial zelfs de bepalende factor.
Dat blijkt uit onderzoek van TOTE-M in samenwerking met MarketResponse. De invloed van deze 'social media' neemt snel toe. Consumenten weten elkaar steeds beter rechtstreeks te vinden en bedrijven zijn hierdoor minder in staat zelf invloed uit te oefenen op de keuze.Segmentering
Annemiek van Moorst, founding partner van TOTE-M: "Opvallend is dat hoger opgeleiden twee keer zoveel waarde hechten aan testimonials en meningen van experts dan lager opgeleiden. Het is dus van groot belang dat organisaties een sociale media strategie opstellen die hen in staat stelt het maximale uit deze nieuwe media te halen. Zo biedt segmentering op basis van inkomen, opleidingsniveau of leeftijd de mogelijkheid om klanten te bereiken en hen met een passend persoonlijk aanbod te ondersteunen in het aankoopproces.''
Bevestiging
Consumenten raadplegen testimonials vooral bij de aanschaf van consumentenelektronica, vakanties en boeken en films. Testimonials blijken ook een belangrijke functie te hebben bij consumenten die al een keuze gemaakt hebben; zij gebruiken testimonials als bevestiging van hun keuze. Daarnaast worden mensen in hun keuzeproces gestuurd door testimonials. "Door het volgen van social media valt heel nauwkeurig vast te stellen wat de klant beweegt en belangrijk vindt. Actieve deelname van een leverancier in een forum kan consumenten laten zien dat hun mening serieus genomen wordt," aldus Van Moorst. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief