Nieuws
13 juli 2011 - Ondernemers in opkomende economieën nemen bij het verkennen van nieuwe markten meer risico’s dan bedrijven in gevestigde EU-markten. Deze overtuiging deelt 44 procent van de bedrijven in West-Europa in een onderzoek van Atradius naar de handels- en kredietrelaties van Europese bedrijven met opkomende markten.
Bovendien zegt 35 procent dat deze bedrijven bereidt zijn tot het nemen van meer risico’s bij het lanceren van producten.Slimme productiemethoden
Ruim een derde stelt dat ondernemingen in opkomende markten beter in staat zijn economische productiemethoden te ontwikkelen. 31 Procent zegt dat zulke bedrijven zich kenmerken door een platte managementstructuur. Verder menen bijna drie op de tien van de ondervraagde bedrijven dat hun productiemethoden intelligenter en flexibeler zijn. Daarentegen vindt slechts twaalf procent dat ondernemingen in opkomende markten over bekwamer personeel beschikken.
Snelste weg naar herstel
Opvallend is dat bedrijven uit de twee EU-landen die het zwaarst getroffen zijn door de crisis - het Verenigd Koninkrijk (56 procent) en Italië (63 procent) - het meest geneigd zijn in 2011 opkomende markten te verkennen. Een ontwikkeling die erop wijst dat ondernemers internationale handel nog steeds zien als de snelste weg naar herstel. 42 procent van de onderzochte Europese bedrijven verwacht dit jaar zaken te doen met één of meer van de negentien snel groeiende opkomende markten die in het onderzoek aan bod komen. Nederlandse bedrijven stellen zich hierbij terughoudender op dan ondernemers in andere West-Europese landen. Een meerderheid van de bedrijven in West-Europa beschouwt export naar deze markten als de meest interessante mogelijkheid. China is onbetwist koploper als belangrijkste opkomende markt, op de voet gevolgd door de Russische Federatie, Polen en Tsjechië. Deze laatste markten liggen in Centraal en Oost-Europa, wat er mogelijk op wijst dat de geografische nabijheid van handelspartners een belangrijke factor is voor uitstippelen van de internationale handelsstrategie.
Het uitbannen van risico’s
64 procent van de ondernemers beschouwt controle op de kredietwaardigheid van afnemers als het belangrijkste instrument voor het beheersen van handelsrisico’s in opkomende markten. 45 procent beoordeelt handelspartners in ontwikkelende markten vooral op het kredietrisico en ruim vier op de tien bedrijven kijkt hoe deze bedrijven in het verleden aan hun betalingsverplichtingen hebben voldaan. Ruim een derde sluit een debiteurenverzekering af. Exporteurs die onderscheid maken tussen risico's in gevestigde en opkomende markten geven de voorkeur aan letters of credit en andere gewaarborgde betalingsmiddelen om hun handelsrisico’s onder de te beheersen.
Meer lezen?
Het volledige onderzoek ‘Zakendoen met opkomende markten in 2011’ en de belangrijkste conclusies zijn beschikbaar op www.atradius.com in de rubriek ‘Publicaties’. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief