Nieuws
19 juli 2011 - Nederlandse ZZP’ers rijden in een Golf, verdienen modaal, houden van katten en lezen Vrij Nederland. Dit constateert Cendris op basis van de kenmerken van 55.000 ZZP’ers. De directe communicatiespecialist bracht informatie over consumenten en bedrijven samen in één database waardoor het voor het eerst mogelijk is om een duidelijk profiel toe te kennen aan ZZP’ers.
Een opvallend gegeven is dat over ZZP’ers vaak wordt gedacht dat het grootverdieners zijn, terwijl uit de praktijk blijkt dat ruim een derde (35 procent) van de ZZP’ers een modaal inkomen heeft. Slechts elf procent verdient tweeëneenhalf keer modaal. Zo bestaan er nog meer misvattingen over de ZZP’er, concludeert Cendris. Ze zouden vaker in dure auto’s rondrijden, terwijl het meest populaire automerk onder ZZP’er de Golf is; 27 procent van de ZZP’ers heeft zelfs helemaal geen auto. Verder blijkt dat zelfstandige ondernemers zich bovengemiddeld verdiepen in opiniërende media zoals Vrij Nederland, HP/De Tijd en Elsevier.Provinciale verschillen
Ook op regionaal niveau heeft de ZZP’er een gezicht gekregen. Zo bevinden de meest financiële ZZP’ers zich in de randstad, zijn ZZP’ers in de bouw vooral te vinden in Brabant en Noord Holland en ZZP’ers die in de horeca werken vooral woonachtig in de noordelijke provincies en aan de kust. De meeste consultants die als ZZP’er werken zijn woonachtig in de provincie Utrecht.
ZZP’er niet langer ongrijpbaar
Op dit moment telt Nederland 675.000 ZZP’ers. Naar verwachting zal dit aantal de komende jaren alleen maar toenemen. Daarom is het met name voor marketeers interessant te weten wat de ZZP’er beweegt en wat hem interesseert. Sandor Dorssers van Cendris: " Het is een groep die voorheen vrij moeilijk benaderbaar was vanwege het onduidelijke profiel. Omdat de ZZP’er vaak werkt vanaf het privéadres was het voorheen lastig om deze doelgroep te herkennen en te bereiken. Met de kennis die er nu is kan zakelijke en privé-informatie gecombineerd worden en kunnen ZZP’ers veel gerichter worden benaderd. Zo is nu bijvoorbeeld precies te traceren via welke kanalen zij zich laten informeren of welke vrije tijdsbesteding favoriet is. Een groot voordeel voor zakelijk dienstverleners als bijvoorbeeld banken, verzekeraars, telecommaatschappijen en energiemaatschappijen. Zo blijkt dat ZZP’ers in de financiële sector bijvoorbeeld graag op citytrip gaan. Voor marketeers is dit heel interessant om dit als incentive te gebruiken voor deze doelgroep." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief