Nieuws
Teamleader onderzoekt impact coronacrisis in zakelijke dienstverlening
Digitalisering door mkb’ers vaakst genoemd als positief gevolg coronacrisis
17 mei 2022 - De coronacrisis heeft volgens vier op de tien mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening een positieve impact gehad op de digitalisering binnen hun bedrijf. Tegelijkertijd heeft het thuiswerken tijdens de pandemie volgens 38 procent ook een positieve impuls gegeven aan de opkomst van de hybride werkplek en is de grens tussen het ‘thuiskantoor’ en de traditionele werkomgeving definitief vervaagd.
Dit heeft er mede voor gezorgd dat een derde van de ondernemers vindt dat de coronacrisis een gunstige invloed heeft gehad op de work-life balance van werknemers. Twee jaar corona heeft ook tot andere grote verschuivingen geleid in de manier waarop mkb’ers in de zakelijke dienstverlening ondernemen. Dat blijkt uit onderzoek van Teamleader, leider in de markt voor Work Management-software. In het e-book ‘Het mkb-gevoel nu’ maakt zij de balans op na twee jaar corona. Ruim 300 mkb-ondernemers en vijf experts delen hun inzichten en ervaringen over hoe zij de weg naar herstel en groei hebben ingezet.Flink op zijn kop
De coronacrisis heeft de wereld van veel mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening flink op zijn kop gezet. Van de ene op de andere dag werd het kantoorleven ingeruild voor een thuiskantoor en stond het verdienmodel van veel bedrijven onder druk. In tegenstelling tot wat veel ondernemers vreesden, ging dat echter niet ten koste van de productiviteit. Zo zien vier op de tien werkgevers dat thuiswerken eerder een positief effect heeft gehad op de productiviteit dan andersom (tien procent). Nu ondernemers terugkijken op deze ingrijpende periode, blijkt dat de pandemie niet alleen maar negatieve kanten had. Als hen wordt gevraagd van welke aspecten zij het meeste hebben geleerd, worden de inzichten die mkb’ers hebben verkregen in de financiële resultaten en inkomsten van hun onderneming het meest genoemd (48 procent). Ook hebben veel ondernemers geleerd over het belang van een goede work-life balance van werknemers (44 procent), de positieve resultaten van hybride werken (44 procent) én het belang van een sterke interne cultuur (38 procent).
Balanceren tussen financiële stabiliteit en innoveren
Na twee jaar corona zien de meeste mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening de toekomst met vertrouwen tegemoet. Hoewel bijna drie op de vijf ondernemers positieve verwachtingen hebben over de toekomst van hun bedrijf en 57 procent optimistisch is gestemd over hun eigen sector, benadrukt ruim een derde wél dat een gezonde financiële basis en het creëren van financiële buffers hun belangrijkste focus heeft. Zo heeft de crisis óók zijn sporen nagelaten en geeft 40 procent aan dat dit negatieve impact heeft gehad op hun financiële resultaten. Zij zijn daarom voorzichtig en focussen zich in hun plannen voor het komende jaar vooral op de financiële buffers van hun bedrijf in plaats van nieuwe investeringen. Ook de geestelijke gezondheid van werknemers en de interne cultuur en werkplezier van het personeelsbestand werden volgens 34 procent van de ondernemers door corona negatief beïnvloed, en hebben hierdoor nu meer aandacht van mkb’ers.
"Ondanks allerlei onzekerheden zijn de meeste mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening positief over de toekomst. Dit optimisme is ook terug te zien in de groeiverwachtingen. Zo geven bijna drie op de tien mkb-ondernemers aan te verwachten dat zij in 2022 groei zullen realiseren. Ruim de helft houdt nog een slag om de arm, afhankelijk van de vraag of het écht gaat lukken om het coronavirus de kop in te drukken. De ontwikkelingen in Oekraïne zorgen daarnaast voor nieuwe onzekerheden," vertelt Jeroen de Wit, CEO van Teamleader. "De coronacrisis heeft echter bewezen dat de gemiddelde mkb-ondernemer creatief, veerkrachtig en vindingrijk is. Zo raakten al snel nieuwe vormen van communicatie en dienstverlening - online, virtueel en digitaal - ingeburgerd. Tegen alle verwachtingen in is bij veel bedrijven de productiviteit gestegen. Hierdoor raakten ook ondernemers die eerst sceptisch tegenover het ‘thuiswerkexperiment’ stonden, al snel doordrongen van de grote voordelen van digitalisering."
Ondernemen in het ‘nieuwe normaal’
Corona heeft bij veel bedrijven flexibiliteit en aanpassingsvermogen gevraagd. Bijna de helft van de mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening verwacht dat ondernemen voorgoed is veranderd en dat hun bedrijf zich altijd zal moeten aanpassen aan een nieuwe realiteit. De Wit: "Digitalisering is cruciaal om te kunnen innoveren. Dat is extra belangrijk nu veel bedrijven weer groeien en moeite hebben om nieuwe medewerkers te werven. Ze zijn hierdoor genoodzaakt om andere manieren te vinden om de productiviteit nog meer te verhogen. Door digitalisering en het gebruik van bedrijfssoftware kunnen medewerkers sneller en efficiënter samenwerken, waardoor kostbare tijd kan worden bespaard. Het is positief dat veel ondernemers hier nu veel meer van bewust zijn."
Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief