Nieuws
MVO Nederland start onderzoek naar betrokken ondernemen
4 oktober 2010 - Ruim de helft van de bedrijven in Nederland investeert tijd, geld en kennis in maatschappelijke initiatieven. Waar gaat die inzet heen en wat levert het de bedrijven en de samenleving op?
Daarover gaat het eerste landelijke onderzoek naar maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) dat MVO Nederland eind september is gestart. Op 8 november, tijdens Wereldz worden de eerste resultaten gepresenteerd.Investering en inzet
Volgens Geven in Nederland (2009) bestaat de investering van bedrijven uit zo'n 1,3 miljard euro. Daarnaast dragen bedrijven vaak bij door de vrijwillige inzet van medewerkers. Bijvoorbeeld tijdens NL Doet, de nationale vrijwilligersdag. Of op structurele basis, als mentor of coach. De Nationale MBO Monitor die MVO Nederland samen met MOVISIE en de CSR Academy uitvoert, onderzoekt de aard en impact van de diverse vormen van maatschappelijk betrokken ondernemen en zal jaarlijks worden uitgevoerd. De monitor bestaat uit een set vragen die ondernemers online in kunnen vullen.
Wereldz
De eerste onderzoeksresultaten zullen op 8 november worden gepresenteerd tijdens Wereldz, het grootste evenement over maatschappelijk betrokken ondernemen in Nederland. Hier presenteren koplopers uit het bedrijfsleven en van de overheid praktijkvoorbeelden en delen hun ervaringen met andere ondernemers en beleidsmakers.
Enkele primeurs:
- Masterclasses strategisch MBO-beleid Rabobank, Albert Heijn, Tempo Team
- Themaplein Leven met 'Freds' van Delta Lloyd Groep Foundation
- Masterclass MKB en Mantelzorg van Uvit
- Dialoogtafels Mooiste Contact Fonds KPN, duurzame wijkvernieuwing VROM en (medewerker)vrijwilligerswerk IBM
- Bekroonde maatschappelijke projecten uit het Oranje Fonds Groeiprogramma. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief