Nieuws
Ondernemer kan nog veel meer profiteren van sociale media
27 juli 2011 - Zes van de tien ondernemers in Zuidwest-Nederland doen ‘iets’ met Twitter, Facebook en LinkedIn. Maar een echt serieuze rol vervullen social media bij de meeste bedrijven nog steeds niet: slechts een kwart van de ondernemers heeft een duidelijke social mediastrategie.
Dat schrijft BN/De Stem naar aanleiding van onderzoek van Dutchcowboys, de Kamer van Koophandel Zuidwest-Nederland en Multiscope onder bijna 300 ondernemers in West-Brabant en Zeeland. "Veel bedrijven lijken social media tot doel op zich te hebben verheven. Ze zitten op Twitter omdat iedereen het doet, niet omdat ze erover hebben nagedacht hoe sociale media kunnen bij kunnen dragen aan hun communicatiedoelstellingen," zegt onderzoeker Marvin de Reuver.Onbenutte kansen
Daardoor laten bedrijven volgens hem veel kansen onbenut. Ondernemers gebruiken sociale netwerken vooral als verkapte reclamefolder maar daar zitten de meeste gebruikers helemaal niet op te wachten. Van de mogelijkheden om meer inzicht te krijgen in de doelgroep, maken bedrijven nog weinig gebruik. "Ondernemers moeten zich afvragen welke meerwaarde zij gebruikers van social media te bieden hebben," zegt De Reuver. "Als u interessante nieuwtjes of specifieke informatie over een branche verspreidt, pikken anderen dat doorgaans snel op. Ze gaan u beschouwen als een autoriteit. Op langere termijn kan dat tot extra omzet leiden."
Weinig investeringen
Uit het onderzoek blijkt verder dat bedrijven die met social media werken, daar maar weinig in investeren. Acht van de tien ondernemers hebben er maximaal 2.500 euro voor over. Qua tijd besteden ze gemiddeld een half tot twee uur aan sociale media, en dan met name aan LinkedIn.
Online seminars
De Kamer van Koophandel geeft online seminars en gesprekken waarin ondernemers zich kunnen laten adviseren over mogelijke toepassingen van social media.
Bron: BN/De Stem Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief