Nieuws
Reizende ondernemer geeft niet om duurzaamheid
1 augustus 2011 - Een ruime meerderheid van de zakelijke reizigers kiest bij een buitenlandse zakenreis voor snelheid en een lage prijs. Duurzaamheid speelt vrijwel geen rol, blijkt uit onderzoek van ING in samenwerking met ATP onder 332 grote en kleine Nederlandse bedrijven.
Dit schrijft Zakenreis.nl. Ondernemers zijn wel reislustig: 80 procent geeft aan dat er, binnen het bedrijf, jaarlijks meer dan tien buitenlandse reizen worden gemaakt. De helft van de ondernemingen maakt per jaar meer dan 50 reizen naar het buitenland. Dit reisgedrag gaat gepaard met flinke uitgaven. Zo besteedt ruim 40 procent jaarlijks meer dan 50.000 euro aan buitenlandse zakenreizen. De prijs is belangrijker geworden bij de keuze van het transportmiddel vergeleken met vijf jaar geleden. Bedrijven zijn overgestapt van business naar economy class en verblijven in hotels met minder sterren. ING en ATP verwachten niet dat dit snel zal veranderen en denken dat de luxereis op de korte termijn niet zal terugkeren.Boekingsgedrag
De afgelopen vijf jaar is de manier van boeken van de zakenreis veranderd: het internet en het reisbureau worden vaker ingezet. Tijd- en kostenbesparing (respectievelijk 41 en 37 procent) en het gemak waarmee prijzen te vergelijken zijn (37 procent) zijn doorslaggevend voor deze wijziging in het boekingsgedrag. Een op de vijf bedrijven heeft het boekingsgedrag aangepast om een deskundiger advies te krijgen.
Het overgrote deel van de bedrijven boekt de reis via het zakenreisbureau. Internet wordt door negentien procent van de ondernemers ingezet bij het boeken van een reis. Van de kleinere ondernemingen gebruikt ruim 25 procent internet, terwijl dit aandeel onder grotere bedrijven aanzienlijk lager ligt. Doordat er door grotere ondernemingen over het algemeen meer wordt gereisd, is het gezien de potentiële tijdbesparing aantrekkelijker het boeken van de reis uit te besteden, is de conclusie van het rapport.
Zakenreizen worden vaak geboekt door de secretaresses binnen een bedrijf. Voor 70 procent van de grotere organisaties is dit het geval. Travelmanagers zijn bij circa één op de vijf grotere bedrijven verantwoordelijk voor het boeken van de reis. Bij kleinere bedrijven boekt de ondernemer vaker zelf, waardoor het boekingsgedrag meer lijkt op dat van de consument.
Bron: Zakenreis.nl Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief