Nieuws
Slimme informatie, minder late betalingen
12 augustus 2011 - Ondernemers kunnen veel meer doen aan te laat of niet betalende klanten. Met slimme informatie. Dankzij business intelligence is zoveel informatie voorhanden, dat goed debiteurenbeheer bij alle bedrijven mogelijk is. En dit verkleint de kans op non-betaling of het niet op tijd betaald krijgen van rekeningen.
Maar business intelligence doet meer, zo stelt Bervin Janssen, voorzitter van het Verbond van Credit Management Bedrijven (VCMB): het is essentieel voor alle bedrijfsprocessen.Voor iedereen onder handbereik
Uit onderzoek van PwC bleek onlangs dat 475 miljard euro vastzit in werkkapitaal bij Europese bedrijven, onder andere door slecht debiteurenbeheer. "Met name MKB’ers klagen veel over te laat of niet betalende opdrachtgevers," zegt Janssen."Hoewel de klachten vaak terecht zijn, kunnen zij daar wel degelijk zelf iets aan doen." Volgens Janssen is dankzij de opkomst van business intelligence, waarbij gegevens slim worden omgezet in kennis, tegenwoordig zoveel informatie aanwezig dat goed debiteurenbeheer nu bij alle bedrijven mogelijk is. Voorheen werd business intelligence vooral toegepast bij grote organisaties. Nu zijn ze binnen handbereik gekomen van alle ondernemers. "De afweging die ondernemers daarbij moeten maken is of ze deze informatie zelf verzamelen, of deze inkopen via derden," aldus Janssen.
Financiële risico’s
De input voor business intelligence, zoals gegevens over non-betaling, is afkomstig uit de praktijk van debiteurenmanagement. Ondernemers kunnen door middel van business intelligence het betaalgedrag en betaalrisico's van klanten goed in kaart brengen. Verder is het mogelijk de verhaalbaarheid van vorderingen in te schatten, om zo het kostenrisico van gerechtelijke incasso te verkleinen. Dankzij beter credit management hoeven ondernemers minder snel (dure) overbruggingskredieten af te sluiten, vergroten ze de waarde van hun bedrijf en verbeteren ze hun risicoprofiel, wat weer effect kan hebben op verzekeringspremies.
"Leveren we wel of niet, en zo ja, onder welke condities? Gestructureerde informatie helpt ondernemers bij deze vragen," zegt Janssen. "Hiervoor is niet alleen financiële kennis nodig, maar moet ook naar kwalitatieve factoren worden gekeken. Achter elk cijfer zit immers gedrag. Business intelligence wordt steeds belangrijker in credit management."
Verbetering bedrijfsproces
Goed debiteurenbeheer met behulp van business intelligence levert ondernemers door de betere inzichten minder financiële risico op. De kennis die ondernemers opdoen dankzij gestructureerd debiteurenbeheer, kunnen zij bovendien gebruiken om intelligenter zaken te doen. Bijvoorbeeld door de salesfocus te leggen op goed betalende sectoren, of door al in contractonderhandelingen goede afspraken te maken over betalingen. Janssen: "Met de juiste informatie kunnen ondernemers het hele bedrijfsproces verbeteren." Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief