Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

KvK wint rechtszaak tegen acquisitiefraudeurs

17 augustus 2011 - De Kamer van Koophandel is, na het eerder door haar aangespannen en gewonnen kort geding, ook in de bodemprocedure tegen Kantoor voor Klanten door de rechtbank Rotterdam in het gelijk gesteld. De rechtszaak was aangespannen naar aanleiding van een grootscheepse acquisitiefraude.

Voor de Kamer van Koophandel was de rechtszaak vooral een principiële kwestie tegen een plaag die Nederlandse ondernemers al jaren teistert. Tot nu toe was het nauwelijks mogelijk om de natuurlijke personen achter de fraude aansprakelijk te stellen omdat zij zich verscholen achter BV´s en andere rechtspersonen. Hierdoor ontliepen de daders veelal hun straf en kon de schade niet worden verhaald. 

Precedent

De overwinning op Kantoor voor Klanten is een unicum in de Nederlandse rechtspraak omdat de daders hoofdelijk aansprakelijk zijn gesteld voor álle veroorzaakte schade en juridische kosten. Deze zijn opgelopen tot bijna een half miljoen euro. De Kamer van Koophandel hoopt dat mensen die rijk willen worden over de rug van ondernemers zich nu realiseren dat zij voortaan ook als privépersoon aansprakelijk kunnen worden gesteld voor de schade. 

Tips

Op haar website geeft de Kamer van Koophandel tips inclusief checklist hoe ondernemers zich beter kunnen beschermen tegen acquisitiefraude.
 
Achtergrond

Eind 2008 zijn op naam van Kantoor voor Klanten, die zichzelf gemakshalve had afgekort tot KvK, ongeveer 350.000 facturen verstuurd aan ondernemers in Nederland. Daarin werd gevraagd om betaling van 149 euro. In totaal wilde Kantoor voor Klanten 1,4 miljoen ondernemers een dergelijke factuur sturen. De factuur leek sterk op de jaarlijkse factuur van de Kamer van Koophandel onder andere door gebruik van een gelijkend logo en opmaak. Kantoor voor Klanten stuurde deze factuur – naar eigen zeggen – voor opname in een bedrijvengids. Daarnaast lanceerden zij een website genaamd www.kvkhandelsregister.nl. Door veel inspanning van de Kamer van Koophandel en met hulp van derden is voorkomen dat ondernemers massaal tot betaling van de facturen aan Kantoor voor Klanten zijn overgegaan. Dit onder meer door snel de bankrekening waarop moest worden betaald, te blokkeren (zodat betaling onmogelijk was) en door reeds betaalde bedragen door de bank te laten terugstorten.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.