Nieuws
Meer autoverkopen, minder rendement
8 september 2011 - Na acht maanden in 2011 zijn de nieuwverkopen van personenauto's met negentien procent gestegen. Prima cijfers die verhullen dat het gemiddelde dealerrendement zorgelijk blijft. De groei van de nieuwverkopen zal in de tweede helft van 2011 vertragen.
ABN AMRO verwacht dat de verkopen over 2011 rond de 550.000 zullen uitkomen. Dit valt te lezen in haar Autoretail sectorupdate.Lager rendement bij hogere verkopen: een slecht signaal
In het eerste kwartaal van 2011 bedroeg het gemiddelde dealerrendement 1,7 procent; in 2010 was dit nog 2,1 procent. Ofwel het rendement van het gemiddelde dealerbedrijf daalde met negentien procent. ABN AMRO vindt dit een zorgelijk ontwikkeling. Bij dealerbedrijven ligt de nadruk in de bedrijfsvoering wel heel sterk op het halen van volumes en niet bij het verbeteren van rendement. Het verbeterde resultaat in 2010 werd vooral via aftersales, snoeien in de indirecte kosten en occasionverkopen gerealiseerd en niet zo zeer via de sterk gestegen nieuwverkopen. Omdat ook de omzet en marges in de werkplaats onder druk staan en er op het gebied van kosten al veel is gedaan, zal rendementsverbetering een moeizaam proces worden. Te meer daar de grote groei van de verkoopvolumes voorbij is. Slechts op de zakelijke markt is nog groeipotentie omdat er sprake is van een inhaalvraag. ABN AMRO verwacht dat de groei van de nieuwverkopen in de tweede helft van 2011 rond de vijf procent zal uitkomen. Daarmee zal het aantal nieuwverkopen in 2011 circa 550.000 zijn.
Schadeherstel: een krimpende markt met overcapaciteit
In 2010 is zowel het aantal schadegevallen als het gemiddelde bedrag per schade gedaald. Door het grote aantal aanbieders is er sprake van overcapaciteit en sterke concurrentie. De prijzen, en daarmee het rendement, staan onder druk. Bedrijven die tot een groep of samenwerkingsverband behoren en zich een positie hebben verworven binnen de gestuurde schadestroom, lijken het in eerst instantie makkelijker te hebben. Echter verzekeraars en leasemaatschappijen staan dusdanig sterk in onderhandelingen dat er nauwelijks nog rek zit in uurlonen en onderdelenprijzen. Het realiseren van een zo laag mogelijk gemiddeld schadebedrag per schadegeval is in veel gevallen leidend. Met deze ontwikkelingen kunnen zelfstandige schadebedrijven nauwelijks het hoofd boven water houden. Een groot deel van het aanbod gaat aan hun neus voorbij en door de scherpe prijsstelling in de markt is het concurreren met bij groepen of formules aangesloten schadeherstelbedrijven nagenoeg onmogelijk.
Benzineservicestations op termijn op weg naar lagere brandstofvolumes
Benzineservicestations hadden in 2010 dankzij elf procent hogere prijzen een positieve omzetontwikkeling van 4,4 procent. De verkoopvolumes van diesel en benzine stijgen sinds de tweede helft van 2010 door het aantrekken van het wegtransport. Met de verder opgelopen brandstofprijzen maakt dit dat halverwege 2011 de gemiddelde omzet circa tien procent is gestegen. Echter op termijn zal de explosieve groei van de verkoop van energiezuinige auto’s leiden tot structureel lagere afzetvolumes van brandstoffen. Verder draagt het licht afnemend autogebruik, dat wil zeggen de afname van het aantal gereden kilometers per auto per jaar, bij aan de lagere afzet van brandstofvolumes bij tankstations. Als op termijn de bevolking gaat krimpen en daarmee het wagenpark, dat momenteel nog licht groeit, dan zal ook dit een negatieve invloed hebben op de afzet van brandstofvolumes. Indirect zullen al deze factoren ook leiden tot lagere verkopen in de pompshops, waar de omzet al onder druk staat door toenemende concurrentie van andere ‘gemaksvoeding’kanalen en dalende volumes van tabakverkopen.. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief