Nieuws
Restaurantbezoeker wil doggybag
9 september 2011 - Jaarlijks wordt naar schatting voor 235 miljoen euro aan voedsel weggegooid in de horeca. Als restaurants een doggybag aan zouden bieden, zou 68 procent van hun klanten daar echter gebruik van maken.
Dat blijkt uit onderzoek van Milieu Centraal, CREM en iens.nl. Het onderzoek geeft antwoord op de vraag of de consument rekening houdt met duurzaamheid bij het uit eten gaan. Uit het onderzoek blijkt dat één op de vier consumenten regelmatig zijn bord niet helemaal leeg eet in een restaurant, bij bijna de helft gebeurt dat soms. Zij laten tien tot 30 procent van hun gerecht liggen.Doggybag of diverse portiegroottes
Om voedselverspilling in restaurants tegen te gaan, kan een restaurant een doggybag aanbieden (restant van de maaltijd, netjes verpakt), of verschillende portiegroottes. De consument vraagt nog niet actief naar de doggybag, omdat dit niet gebruikelijk is in Nederland. Een meerderheid (68 procent) van de consumenten zou er wel gebruik van maken, als dit werd aangeboden. Evenals dat zij positief staan tegenover het zelf samenstellen van de (hoeveelheid van de) bijgerechten en het tijdig annuleren van een reservering.
Duurzaamheid
Hoewel de kwaliteit van eten en de sfeer van het restaurant voor de consument het belangrijkste zijn, is voor de meerderheid van de consumenten de duurzaamheid (op het gebied van voeding) ook erg belangrijk. En 81 procent wil ook best wat meer betalen voor duurzame producten. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief