Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

12 september 2011 - Sociale ondernemers – ondernemers die zich specifiek richten op een activiteit, organisatie of initiatief dat een sociaal, milieu- of gemeenschapsdoel dient – verschillen in zowel individueel als organisatorisch opzicht van commerciële ondernemers. Sociale ondernemers lijken bijvoorbeeld minder ondernemend dan commerciële ondernemers.

Dit blijkt uit het rapport ‘Social and Commercial Entrepreneurship: Exploring Individual and Organizational Characteristics’ van onderzoeksbureau EIM in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam, de Katholieke Universiteit Leuven en de Vlerick Leuven Gent Management School

Sociale ondernemers versus commerciële ondernemers
Op individueel niveau zien we dat sociale ondernemers over het algemeen jonger en hoger opgeleid zijn dan commerciële ondernemers. Daarnaast zijn ze minder geneigd fulltime aan de slag te gaan in hun activiteit, organisatie of initiatief. Sociale ondernemers houden er namelijk vaak nog een andere baan op na, terwijl voor commerciële ondernemers ondernemerschap overwegend de hoofdactiviteit is. Ook het beeld dat sociale en commerciële ondernemers van ondernemerschap hebben verschilt. Kenmerkend zijn de verschillen met betrekking tot ondernemerschap als wenselijke carrièrekeuze, en status en respect voor succesvolle ondernemers. Over het algemeen zijn commerciële ondernemers meer dan sociale ondernemers van mening dat de maatschappij ondernemerschap als een wenselijke carrièrekeuze ziet. Daarentegen denken sociale ondernemers meer dan commerciële ondernemers dat succesvolle ondernemers een hoge mate van status en respect krijgen. Verder zijn commerciële ondernemers zekerder over hun ondernemerschapscapaciteiten zoals ervaring, kennis en vaardigheden dan sociale ondernemers. 

Sociale activiteiten versus commerciële activiteiten

Op organisatorisch niveau ondersteunen de resultaten het beeld dat sociale ondernemers vooral waarde hechten aan het creëren van sociale waarde, terwijl commerciële ondernemers overwegend gericht zijn op het creëren van economische waarde. Dit uit zich ook in ambities in termen van werkgelegenheidsgroei. Commerciële ondernemers zijn over het algemeen ambitieuzer; ze voorzien een snellere groei van hun personeelsbestand dan sociale ondernemers. Als het gaat om milieugerelateerde waarde, dan blijkt dat commerciële ondernemers hier over het algemeen meer belang aan hechten dan sociale ondernemers.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.