Nieuws
Supermarkt presteert beter dan rest detailhandel
13 september 2011 - Met een omzetgroei van 2,5 procent in de eerste helft van 2011 presteerden supermarkten beter dan de detailhandel als geheel (+0,7 procent). De groei werd met name gedreven door de prijsstijging van 1,8 procent. Door de gestegen voedselprijzen op de wereldmarkt hebben supermarkten te maken gehad met hogere inkoopprijzen.
Ondanks de sterke onderlinge prijsconcurrentie, hebben supermarkten de verhoogde inkoopprijzen gedeeltelijk doorberekend aan de consument. In het afgelopen half jaar liep de prijsstijging in supermarkten op van 0,9 procent in januari naar 2,8 procent in juni.Toenemende margedruk voor detailhandel
Detaillisten voelen de druk van leveranciers en de prijskritische consument. Leveranciers hebben te maken met gestegen kosten als gevolg van de grondstofprijsstijgingen. Zij proberen de gestegen kosten door te berekenen aan de detaillisten. Naast gestegen kosten hebben detaillisten te maken met een prijskritische consument. Deze heeft te maken met een koopkrachtdaling die mede door lastenverzwaring en een hogere inflatie wordt veroorzaakt. Hierdoor is er weinig ruimte voor een groei in consumptie. In de felle onderlinge concurrentie tussen winkeliers baseert de consument zijn aankoopkeuze vaak op prijs. Mede hierdoor zijn detaillisten huiverig om als eerste de hogere inkoopkosten door te berekenen aan de consument. Veel detaillisten kiezen ervoor om een prijsverhoging uit te stellen of verhogen de prijzen mondjesmaat. Doordat de stijgende kosten gedeeltelijk worden doorberekend, heeft de detailhandel te maken met een hogere margedruk.
Goede start 2011 voor doe-het-zelf
De doe-het-zelf branche is hard geraakt door de financiële crisis en de stagnerende woningmarkt. In de jaren 2008 tot 2010 had de branche te maken met een omzetdaling. Na drie jaren van omzetdaling, krabbelt de doe-het-zelf branche langzaam op uit het dal met een omzetgroei van 1,3 procent in de eerste helft van 2011. Een groeiend marktaandeel in woninginrichting, maar ook gunstig klusweer droeg bij aan de groei. In de tweede helft van 2011 zal de verlaging van de overdrachtsbelasting een positieve bijdrage hebben aan de omzetontwikkeling van doe-het-zelf branche. Daartegenover staat een daling van het consumentenvertrouwen. Al met al verwacht ABN AMRO een omzetgroei van 1 procent.
Weinig ruimte voor groei detailhandel in 2011
ABN AMRO verwacht dat de particuliere consumptie met 0,1 procent zal toenemen in 2011. Hierdoor is er weinig ruimte voor een omzetgroei in de detailhandel. Met de dalende koopkracht en negatieve economische berichtgeving zullen consumenten de aanschaf van minder noodzakelijke producten uit- of afstellen. Winkeliers die zich richten op de verkoop van duurzame consumptiegoederen zullen hiervan meer last ondervinden dan detaillisten in voedingsmiddelen. Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief