Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Landelijke Jonge Ondernemersdag begon met pittig ontbijtje

8 oktober 2010 - Succesvolle en vaak nog jonge ondernemers zoals Bernd Damme (Eyewear), Ridder Drost (Liquido D’oro), Sherita Narrain (Thermen Holiday en zwarte zakenvrouw 2007) en Alexander van Dijl (VraagAlex) aten dinsdag in het Rotterdamse Beurs-World Trade Center een lekker ontbijt met zo’n 40 leerlingen van drie basisscholen uit Rotterdam.

Na het ontbijt beantwoordden zij tal van nieuwsgierige vragen over hun ondernemerschap en ‘drive’. De belangrijkste les: ondernemen begint bij jezelf. 

Motivatie, ups & downs
Het ontbijt met de ondernemers was georganiseerd door Stichting Jong Ondernemen in het kader van haar twintig jarig bestaan. Onder het motto: waar begint ondernemen? voelden de Rotterdamse scholieren de succesvolle ondernemers aan de tand over hun motivatie om te ondernemen en over de ‘ups and downs’ die nu eenmaal bij het ondernemerschap horen. Op de vraag wat je moet doen om een goede ondernemer te worden, kregen zij het antwoord: Ondernemer ben je dag en nacht dus moet je iets doen wat je leuk vindt. Daar ben je dan vaak ook goed in en zo word je alleen maar beter. Ook wilden de kinderen wel weten hoe lang je moet studeren om ondernemer te worden. Alle ondernemers antwoordden unaniem: "Ondernemen leer je niet uit de boeken, maar moet je gewoon doen!"
Een andere vraag van een groep 8achter was of ondernemers rijk zijn. Het antwoord zat hem niet alleen in de financiële hoek - want als je het goed doet kun je rijk worden - maar met name in het feit dat ondernemers rijk zijn in hun eigen keuzes en tijd. Zelf dingen kunnen bepalen en geen baas boven je hebben, dat is ook rijkdom.
En natuurlijk vroegen de kinderen zich af waarom je al jong zou moeten beginnen met ondernemen. "Als jonge ondernemer zie je nog niet veel beren op de weg en heb je nog weinig financiële verplichtingen. Je kunt dan juist risico’s nemen," aldus Bernd Damme, zelf twintig jaar en al een paar jaar ondernemer. Alexander van Dijl vulde aan met: "Als je vroeg begint, ben je ook vroeg klaar!" 

Ondernemen moet je doen

Een van de kinderen vatte wat hij geleerd heeft uit het vragengesprek heel goed samen: luister naar je hart en volg je droom, je passie. Als je dat doet en kansen ziet dan kom je er wel als ondernemer. Ondernemen moet je gewoon doen. Onderneemster Sherita Narain beaamt dit: "Het begint bij jezelf! Als je het zelf wilt en je gaat ervoor, dan lukt het zeker".
Met de Jonge Ondernemersdag wil de stichting aandacht vragen voor het belang van ondernemerschap onder jongeren. "Hoe eerder jongeren daar kennis mee maken hoe beter. Zij zijn tenslotte de ondernemers van de toekomst en moeten onze economie gaan dragen", aldus Cees Pille, directeur Jong Ondernemen. "Daarom doen deze en duizenden anderen kinderen uit groep 8 dit jaar weer mee aan kids in bizz, ons ondernemersproject voor de basisschool. Daar zetten ze zelf een eigen bedrijfje op en maken ze kennis met alle facetten van ondernemerschap." 

Dagje meelopen

Tegen het einde van de happening werden er visitekaartjes uitgewisseld en kregen diverse leerlingen de toezegging een dagje te mogen meelopen in het bedrijf van de ondernemers. "Want ‘zelf doen’ en ‘zelf ervaren’ is nog altijd het meest inspirerend", aldus ondernemer Ridder Drost. Ridder is 23 lentes jong en reeds vijf jaar ondernemer. 

Tientallen activiteiten

Het Rotterdamse ondernemersontbijt was de aftrap van de feestelijke Jonge Ondernemersdag waaraan tal van lagere en middelbare scholen, maar ook hogescholen en universiteiten deelnamen. Ook leverden tientallen zelfstandig ondernemers en bedrijven een bijdrage aan deze unieke happening ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan van Jong Ondernemen. De activiteiten tijdens de eerste Jonge Ondernemersdag waren talrijk: van workshops en elevator pitches voor MBO/HBO-studenten en ondernemers die voorlazen uit een kinderboek over ondernemerschap tot leerlingen die acquisitietrainingen kregen. Een van de aangesloten ondernemers werkte, samen met een  vijftiental creatieven, de hele dag belangeloos voor goede doelen. "Op deze manier ondersteunen wij niet alleen het initiatief van deze dag, maar tonen ons ook creatieve ondernemers die verder denken en maatschappelijk betrokken zijn," aldus Arjan Roosenburg van PromoVisique, een van de promoting partners van de Jonge Ondernemersdag. "Het wordt tijd dat er meer aandacht komt voor ondernemerschap onder jongeren. Vanuit scholen, vanuit bedrijven, maar zeker ook vanuit de overheid: ondernemen moet je al op school leren. Ook de andere promoting partners VersIdee, Actiview en Beurs-WTC steunen om die reden dit initiatief."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.