Nieuws
Europese MKB-week - drie inspirerende succesverhalen
30 september 2011 - Van 3 tot 9 oktober richt de derde editie van de Europese MKB-week zich op bedrijfsoverdrachten en een tweede kans voor ondernemers. Anna Rizzo, Tuomas Pahlman en Volker Geyer, drie Europese ondernemers, grepen een kans en volgden een ongebaande weg. Ontdek hun verhalen hier.
Mensen die overwegen ondernemer te worden vergeten vaak dat het starten van een nieuw bedrijf niet de enige manier is om het bedrijfsleven in te gaan. Elk jaar worden duizenden kleine bedrijven opgedoekt omdat hun eigenaars met pensioen gaan of op zoek zijn naar nieuwe uitdagingen, zonder dat ze iemand vinden die het bedrijf overneemt. Slechts 50 procent van de bedrijven overleeft langer dan vijf jaar nadat ze zijn begonnen. Faillissementen vertegenwoordigen vijftien procent van deze groep. Daarom moeten faillissement, sluiting en opnieuw starten worden gezien als een natuurlijk proces, net als het voor het eerst creëren van een beginnend bedrijf.Nieuwe start
Dit jaar richt de Europese MKB-week zich op de problematiek van ondernemers die opnieuw een onderneming starten en op de overdracht van bedrijven. De Europese Commissie heeft een ondersteunende brochure gepubliceerd met schetsen van 32 ondernemers uit de hele EU wiens verhalen als inspiratiebron dienen voor bestaande en toekomstige ondernemers in Europa.
Drie inspirerende voorbeelden
Toen haar vader stierf nam Anna Rizzo zijn bedrijf in Rome in Italië over. Volker Geyer uit Wiesbaden, Duitsland, begon een schildersbedrijf na een zeer moeilijk faillissement. Tuomas Pahlman woont in Tampere in Finland. Op zijn 21e liet zijn vader hem bij zijn overleden de leiding over een worstelend bedrijf na. Ze vertellen hun verhaal in een vijf minuten durende video.
Bedrijfsoverdracht en een nieuwe start eenvoudiger maken
De Europese Commissie vraagt de lidstaten om hun belastingstelsels te herzien, transparante markten te organiseren voor bedrijfsoverdrachten en de kwijtscheldingstermijnen te beperken tot maximaal drie jaar voor eerlijke ondernemers, waardoor ze met een schone lei een nieuwe start kunnen maken.
De Europese MKB-week
Deze jaarlijkse campagne, gecoördineerd door de Europese Commissie, bevordert MKB's, ondernemers en de cultuur en de geest van ondernemerschap in Europa in overeenstemming met de 'Small Business Act' voor Europa. Het centrale evenement vindt plaats in Brussel op 6 en 7 oktober 2011. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief