Nieuws
MKB overstag voor webmail
3 oktober 2011 - Het overgrote deel van de het electronische berichtenverkeer in het Nederlandse bedrijfsleven gaat nog altijd via e-mail. Maar er is een verschuiving merkbaar. Zo is webmail in opkomst binnen het mkb en worden sociale media als serieuze concurrenten voor de traditionele mail gezien.
Dit meldt onderzoeksbureau Heliview op Computable. Er zijn zelfs al bedrijven die het einde van het e-mailtijdperk voorzien en volledig inzetten op sociale media.Atos ontwikkelt een platform waarin de werknemer via verschillende social media-kanalen in contact staat met de buitenwereld. En 24 procent van de werknemers in de dienstverlening gebruikt eerder Twitter dan e-mail om collega's op de hoogte te houden van hun reilen en zeilen.
Mailserver
Toch gaat het overgrote deel van de het electronische berichtenverkeer in zakelijk Nederland nog via e-mails. Het mkb gebruikt daarvoor steeds vaker webmail. Uit het onderzoek van Heliview blijkt verder dat het kleinbedrijf webmail (Hotmail, Gmail, Live) en mailoplossingen via de isp's, zoals KPN, UPC, Tele2 en Ziggo al relatief vaak in gebruik heeft. De mailserveroplossing is overigens nog steeds dominant aanwezig in de Nederlandse zakelijke markt. De helft van alle vestigingen met minimaal één werknemer heeft een eigen mailserver. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief