Nieuws
Vijf tips voor de selectie van bedrijfswagens (met roetfilter)
6 oktober 2011 - Een roetfilter in een bestelwagen met dieselmotor werkt milieuvervuilend. Bovendien jaagt het ondernemers op kosten door het hogere brandstofgebruik en meer garagebezoek. Vooral bij ongunstige rijomstandigheden, zoals een intensief gebruik in de stad, is een roetfilter voor ondernemers eerder een last dan een lust.
Dat stelt Willem van der Veer, manager onderhoud & schade bij Koops Furness Lease. De fijnstof problematiek in Nederlandse binnensteden is groot. Steeds meer steden ondernemen stappen om milieuzones in te voeren en daarbij, na de vrachtwagen, ook voor de lichte bestelwagens (tot 3.500 GVW) een roetfilterverplichting op te leggen. Op zich is het doel, minder uitstoot, lovenswaardig. Echter de technische beperkingen van het roetfiltersysteem zijn lang niet bij gebruikers van de bestelauto bekend.Lange afstanden
Bedrijven schaffen bestelwagens aan in de onterechte veronderstelling dat ze zuinig, goedkoop en milieuvriendelijk zijn in de stad. Het roetfilter is een zelfreinigend systeem dat prima werkt wanneer u lange afstanden rijdt. Het moet namelijk een bepaalde temperatuur bereiken om de roetdeeltjes te kunnen verbranden. Voor korte afstanden, zoals in een stad gebruikelijk is, geeft het systeem echter problemen.
Regeneratie
Een roetfilter vangt ruwweg een koffiekopje vol roet op per volle tank. Een dergelijke hoeveelheid kan natuurlijk niet een heel autoleven mee. Daarom wordt in een bijna vol filter het opgevangen roet onder hoge temperatuur verbrand tot een veel fijner as, dat dan weer de uitlaat verlaat. Regeneratie heet dat proces.
Dieselinjectie
Bij de korte afstanden en veelvuldig aan- en uitzetten van de motor komt het systeem niet op temperatuur en dan ook niet tot een afgeronde regeneratie. Fabrikanten hebben allerlei technische oplossingen bedacht om de temperatuur in korte tijd kunstmatig te verhogen. Dit gebeurt door onder andere dieselinjectie. De auto verbruikt dan meer brandstof en de motorolie raakt vermengd met de diesel, waardoor motorschade op de loer ligt.
Bij ongunstige omstandigheden, zoals bij korte afstanden in de stad, moet de olie vaker worden ververst en moet het roetfilter veel eerder worden vervangen of gereinigd. Dat laatste kost een ondernemer al snel tussen de 500 en 1.500 euro per keer. Denkt u goed te doen door een kleine, zuinige diesel te kopen, krijgt u als bedrijf zo alsnog het deksel op de neus.
Vijf tips
Ondernemers doen er dan ook slim aan om zelf goed onderzoek te doen naar de manier waarop ze bedrijfsauto’s gaan inzetten en op basis daarvan een geschikt wagenpark te selecteren. Hieronder volgen vijf tips voor bedrijven:
1. Vertel de verkoper hoe u de auto gebruikt en laat bevestigen dat de auto daarvoor geschikt is.
2. Kijk ook eens naar andere brandstoffen. In veel gemeentes wordt Groengas (=CNG/aardgas) gestimuleerd. Het is stiller, milieuvriendelijker en op den duur goedkoper.
3. Neem samen met de bestuurder het instructieboekje door. Hierin staan de verschillende lampjes op het dashboard uitgelegd. Onkunde en daardoor het negeren van signalen veroorzaken tevens onnodige reparatiekosten.
4. Let op of de (bijgevulde) olie geschikt is voor diesel met roetfilter (ACEA norm C3, C2 of C1, hoe lager het getal hoe beter).
5. Pas de routes aan voor auto’s met roetfilter, zodat er regelmatig langere afstanden worden gereden en het systeem kan regenereren.
Advies
Vervolgens is het aan de autobranche om bedrijven, bij ongeschikte gebruiksomstandigheden, zoals stadsdistributie, beter te adviseren over de negatieve effecten van roetfilters in bestelwagens. Dit kan heel simpel door te inventariseren waar de organisatie de bestelwagen voor wil gebruiken. Daarnaast zou de overheid nog eens goed moeten nadenken over een ‘versnelde’ roetfilterverplichting in de stad en of ze haar subsidies niet beter kan inzetten op beschikbare alternatieven zoals Groengas. Doorsturen | 3 | Nieuwsbrief