Nieuws
6 oktober 2011 - Menig ondernemer vindt het moeilijk om ‘nee’ te verkopen, ook wanneer de vraag van de klant niet bijdraagt aan de doelstelling van de onderneming. De wens om koste wat het kost omzet binnen te halen, kost vaak meer geld dan dat het daadwerkelijk iets oplevert. Wat heeft dit verlies aan focus tot gevolg?
Volgens Rolf Metz, directeur van Écart Invest, proberen veel mkb’ers het hoofd boven water te houden door op alle mogelijke manieren omzet binnen te halen. "Aan de ene kant begrijpelijk," zo stelt hij. "Het draagt echter vaak niet positief bij aan het bedrijfsresultaat. Afgezien van de inefficiency-kosten, loopt een vraaggestuurde organisatie het risico dat zij ongrijpbaar wordt. Zowel voor de medewerkers, als voor de klanten en de toeleveranciers." Om succesvol te ondernemen is volgens Metz een sterke binding met de doelgroepen vereist. "Ook binding vereist focus."Prioriteiten
Verlies aan focus binnen een organisatie heeft in eerste instantie zijn weerslag op de medewerkers. Metz: "Wanneer het voor hen onduidelijkheid is waar de prioriteiten van de onderneming liggen, zie je vaak dat werknemers onder hun kunnen gaan functioneren. Het doel ontbreekt, wat leidt tot een verminderde motivatie." Geen enkele organisatie heeft baat bij een personeelsbestand dat niet doelmatig te werk gaat.
Vertrouwen
Niet alleen medewerkers ondervinden hinder van een te breed aandachtsgebied. Ook klanten moeten weten waar ze aan toe zijn. Zij moeten volgens Metz kunnen vertrouwen op deskundig advies, goede kwaliteit en gunstige leveringscondities. Wanneer focus ontbreekt, betekent dit verlies van een of meerdere van deze kwaliteiten. "Als ondernemer bent u altijd bezig met optimalisering van je product of dienst. Als de aandacht verschuift naar andere producten of zaken die er minder toe doen, loopt u het risico het vertrouwen van de klant te verliezen. Die weet vaak niet meer waar hij aan toe is en zal in sommige gevallen de samenwerking opzeggen," aldus Metz.
Toeleveranciers
Een sterk wisselende vraag vanuit de onderneming hindert ook toeleveranciers. Wanneer het aandachtsgebied van de onderneming regelmatig verandert, zijn toeleveranciers niet meer in staat hier op de juiste manier op in te spelen. Metz: "Van een optimale dienstverlening is dan geen sprake meer. En dat is logisch, aangezien het onhaalbaar is om maatwerk te leveren aan een opdrachtgever zonder duidelijke visie."
Kritisch
Verlies aan focus heeft dus niet alleen een negatieve invloed op de ondernemer zelf, maar ook op de mensen van wie hij afhankelijk is om succesvol zaken te doen. "Betere resultaten, waaronder een hogere omzet, behaalt u dus niet door overal ‘ja’ op te zeggen, maar door kritisch te zijn en daarbij te allen tijde uw eigen doelstellingen voor ogen te houden," concludeert Metz. "Het niet ondernemen van acties die niet in de focus passen, is ook focus." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief