Nieuws
'Nederlandse bedrijven missen Steve Jobs mentaliteit'
18 oktober 2011 - Nederland is ondernemend, maar niet bijster innovatief, blijkt uit het internationaal onderzoek de Global Entrepreneurship Monitor (GEM). Verliezen ondernemers van nu het vermogen te innoveren of ontwikkelt de rest zich sneller en beter?
"Voor Nederland is innovatie belangrijk omdat het de motor is achter onze economie," vertelt innovatieadviseur Paul van der Voort in 'Het innovatieboek'.Toegevoegde waarde
Samen met organisatieadviseur Frank van Ormondt biedt hij in dit boek inzichten op het het complete innovatiespectrum. Ze gaan in op onder andere businessmodel-innovatie, productinnovatie, procesinnovatie, marktinnovatie en duurzame innovatie. Bovendien maken ze inzichtelijk hoe ondernemers hun organisatie structureel innovatiever kunnen krijgen.
Steve Jobs mentaliteit
"Wat wij erg belangrijk vinden, is meer samenhang aan te brengen in de uiteenlopende innovatiethema's: van creativiteitstechnieken en co-creatie tot visie-ontwikkeling en innovatieve cultuur," licht Van Ormondt verder toe. "Dat is wat volgens ons nog ontbreekt in het Nederlandse bedrijfsleven; de Steve Jobs mentaliteit."
WIM
Voor elk aspect van innovatie reiken ze in het boek diverse concepten aan, die geïllustreerd worden met spreuken, figuren en actuele voorbeelden van onder meer Lego, Nike, TomTom, Linux en Apple. Verder introduceren Van der Voort en Van Ormondt een nieuw praktijkgericht raamwerk: Het WIM-model. WIM staat voor de drie lagen van het gehele innovatiegebied: Waardecreatie, Innoveren en - net zo belangrijk, maar vaak onderschat - Management van innovatie. Doorsturen | 1 reactie | Nieuwsbrief