Nieuws
Tablet zeer populair onder ondernemers
21 oktober 2011 - Ruim een vijfde van de Nederlandse ondernemers (21,9 procent) bezit een tablet terwijl het nationale gemiddelde op acht procent zit. Het tabletbezit - iPads, Android tablets enzovoorts - zal ook snel verder toenemen onder MKB'ers. Bijna 70 procent geeft aan er een aan te willen schaffen. Vooral de jongere generatie ZZP'ers staat te trappelen.
Dit blijkt uit een onderzoek onder 910 ondernemers van BusinessCompleet.nl in samenwerking met Telfort. Het merendeel van de respondenten is werkzaam in de zakelijke dienstverlening en verdient meer dan modaal.Tablet een hype?
Opvallend is dat het gebruik van de tablet doelmatiger lijkt te worden. 32 procent zegt nu zes tot tien uur per week met de tablet in de weer te zijn. Dat percentage 'heavy users' valt echter de komende jaren terug naar 4,9, geven de respondenten aan. Het percentage gebruikers in de categorie nul tot vijf uur per week stijgt daarentegen van 44,7 naar 91. De vraag is dus of de tablet een hype is, of dat deze daadwerkelijk belangrijke taken van de laptop en desktop over blijft nemen.
Top vijf
Het heeft er alle schijn van dat de tablet inderdaad taken gaat overnemen. De tablet wordt namelijk in elk geval voor het zakelijk gebruik gekocht. 58 procent van de ondernemers verwacht ook dat de tablet in de toekomst belangrijk is voor hun bedrijf. Het spelen van spelletjes en dergelijke komt ook niet in de top vijf voor. Ondernemers geven aan de tablet te gebruiken voor:
1 E-mail (70 procent)
2 Browsen (69 procent)
3 Apps downloaden (61 procent)
4 Office (50 procent)
5 Streaming media (47 procent)
Kentering laptop-gebruik
Het tijdsgebruik van de tablets valt nog in het niet vergeleken met het gebruik van de laptop. Vooral jonge ondernemers zitten lang achter de laptop. Van de 797 respondenten die aangeven een laptop te bezitten, besteedt een kwart hiervan 26 tot 50 uur per week aan de laptop, 5,2 procent zelfs 51-100 uur per week. Er zit wel een grote kentering aan te komen: de groep die nu 26 tot 50 uur achter de laptop zit, wordt beduidend kleiner en dunt uit tot slechts 2,9 procent. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat ondernemers in de toekomst hun manier van communiceren verspreiden over meer communicatiemiddelen zoals de tablets en de smartphones.
Desktop blijvertje
Het gebruik van de desktop loopt overigens beduidend minder terug dan bij de laptop. De groep gebruikers van 26-50 uur zal teruglopen van 29,9 procent naar 23,4 procent. 69,1 procent geeft ook aan de desktop heel belangrijk te vinden en 17,2 procent als enigszins belangrijk.
Smartphone populair
Het is te verwachten bij ondernemers: de mobiele telefoon is populair en de smartphone zo mogelijk nog populairder. Respectievelijk 85,7 procent en 88,6 procent. Voor bellen en sms-en pakken jongere ondernemers het liefst de smartphone. Voor e-mailen wordt de smartphone door 7,4 procent van de respondenten geregeld gebruikt. Het gros pakt echter hiervoor de laptop (44 procent) en of de desktop (39 procent). Pakweg dezelfde percentages gelden voor het browsen.
Agendabeheer
De smartphone staat op 1 als wordt gevraagd aan ondernemers op welk apparaat zij downloaden. Bijna de helft zegt voornamelijk met de smartphone te downloaden. Het gaat hier met name om apps. De smartphone scoort ook goed voor agendabeheer, vooral bij de vrouwelijke respondenten (29,9 procent tegenover 22,9 procent mannen).
Toekomstblik
Ondernemers besteden nu veel tijd aan hun laptop en tablet maar geven aan dat dit in de toekomst terug zal lopen. De vraag blijft of de tablet een hype is of de weg over een jaar misschien weer open is voor weer een nieuwe manier van communiceren. De oude vertrouwde desktop is echter nog niet weg te denken van het ondernemersbureau. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief