Nieuws
Hotelgasten van vroeger bepalen Social Media succes
2 november 2011 - Acties op sociale netwerken, zoals Facebook of Twitter, hebben bijna geen invloed op het zoek- en boekgedrag van nieuwe gasten. En als mensen een accommodatie ‘volgen’, dan doen ze dit voornamelijk vanwege kortingen en acties.
Dat blijkt uit een onderzoek van Deniels onder 1.132 Nederlanders, waarin antwoord is gegeven op de vraag hoe de marketing en communicatie van accommodaties op sociale media invloed hebben op het zoek- en boekgedrag van gasten.Zoek- en boekgedrag
Deze uitkomst betekent overigens niet dat sociale media geen rol spelen bij het zoeken en boeken van een hotel, bungalow of camping. In tegendeel. Sociale beoordelingssites, zoals Zoover en Tripadvisor, en beoordelingen op boekingssites hebben veel invloed op het zoek- en boekgedrag bij doelgroepen tot 50 jaar. Beoordelingen op boekingssites zijn daarnaast ook van invloed op het zoek- en boekgedrag van 50-plussers. Maar liefst 78 procent van de ondervraagden geeft aan dat ze belang hechten aan de beoordelingen van anderen. Daarnaast zijn berichten van ‘vrienden’ op sociale netwerken, en specifiek Facebook, voor de twintigers en dertigers van invloed op het zoeken van een hotel, vakantiehuisje of campingplaats.
Verkeerde sociale media
Niels Dijkstra, oprichter van Marketingbureau Deniels: "Het viel op dat er weinig specifieke kennis is over hoe vakantiegasten omgaan met sociale media in relatie tot het zoeken en boeken van een leuke (korte) vakantie in Nederland. Erg belangrijke informatie bij het ontwikkelen van een sociale media strategie. Uit dit onderzoek komt dan ook naar voren dat hoteliers en andere accommodatiehouders zich op de verkeerde sociale media richten".
Segmenteren op leeftijd
Verder komt uit het onderzoek naar voren dat naast sociale beoordelingen ook de offline meningen voor de doelgroepen tot 50 jaar van invloed zijn op het boeken van een hotel, bungalow of camping. Beoordelingen van anderen zijn daarom voor deze leeftijdscategorie een belangrijke factor bij het kiezen van een accommodatie. De 50-plus doelgroep laat zich daarentegen meer leiden door eigen ervaringen en door wat de hotels, vakantieparken en campings aanbieden in (online) advertenties. Tot slot blijkt dat leeftijd een sterke relatie heeft met het (soort) sociale media gebruik. 50-plussers gebruiken bijvoorbeeld helemaal geen Twitter, laat staan dat ze een hotel of bed & breakfast ‘volgen‘. Segmenteren is dus mogelijk met social media.
Sociale beoordelingen tellen
Het zijn dus niet de hotels, vakantieparken of campings met klinkende marketingcampagnes die het zoek- en boekgedrag van potentiële vakantiegasten beïnvloeden, maar juist gasten die de accommodaties eerder hebben bezocht. Ervaringen van derden bepalen tegenwoordig in sterke mate de keuze voor een accommodatie. Als accommodaties sociale media willen inzetten voor het genereren van specifiek boekingen, dan zijn dus sociale beoordelingen en niet sociale netwerken van belang. Zeker als ze de jongere generaties bedienen. Zoals hotels, vakantieparken of campings er nu mee om gaan zijn ze erg druk met Facebook, Twitter, Hyves en LinkedIn, maar gebeurt er feitelijk weinig en blijft het succes uit. Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief