Nieuws
Bedreigen horeca en flexkantoren de vastgoedmarkt?
14 november 2011 - U ziet ze zitten in wegrestaurants, lunchcafe’s, hotellobby’s en zelfs bij de McDonald’s. Een groeiend aantal zzp-ers, maar ook ondernemers en zakelijke professionals gebruiken een ‘derde werkplek’ als alternatief voor het werken thuis of op kantoor.
Hier hebben ze gratis WIFI en de koffie smaakt goed," zegt Chantal Velzen, organisatieadviseuze die regelmatig vanuit de CoffeeCompany werkt. Flexkantoren spelen op deze trend in door het aanbieden van een kant-en-klaar kantoor voor een dag. "Aanbieders van flexkantoren ondervinden echter steeds meer concurrentie van de horeca als ‘gratis’ alternatief," zegt Frank Derks, oprichter van het flexkantorennetwerk Deskbookers.com.Horeca wordt kantoortuin
Flexibel werken is in opkomst, dat merkt ook de horeca. Overdag krijgen zij steeds meer gasten die binnen wandelen met een ordner of laptop onder de arm. Ze komen alleen of spreken af met een clubje. "Is hier ook wifi?, is een veel gestelde vraag. Of je ziet ze onder de tafels kruipen op zoek naar een stopcontact ," vertelt Nick Bouma van CoffeeCompany Amsterdam. Ook bij hotel en restaurant concern Van der Valk is de trend zichtbaar. Op doordeweekse dagen hebben de wegrestaurants meer weg van een kantoortuin dan van een horecagelegenheid. "Op zo’n dag wemelt het hier van de maatkostuums," zegt Jos van Gal, die regelmatig met klanten afspreekt bij Van Der Valk Ridderkerk. Ook ketens als Regardz en de Mercure Hotels zien de trend en zijn een offensief gestart. Regardz startte dit jaar met het concept Meeting XS en opende meteen drie locaties en Mercure hotels blies onlangs het Businesspoint M concept nieuw leven in.
‘Gratis’ niet altijd gratis
Waar op de ramen van steeds meer horecagelegenheden de sticker ‘hier gratis WIFI’ plakt, vragen flexkantoren veelal een alles-in-één tarief bij ‘binnenkomst’. Beide proberen de groeiende groep flexwerkers uit het traditionele kantoor te lokken. Waar veel flexwerkers zich echter in vergissen, is dat de horeca als werk- of ontmoetingsplek niet altijd gratis is. "Bij de horeca is de drempel lager omdat de inloop gratis is, maar uiteindelijk betaal je je gratis werkplek daar via de koffie, thee en de lunch," zegt Derks. "Of je nu een dag gaat zit werken bij Van Der Valk of bij een flexkantoor, onderaan de streep betaal je hetzelfde". Welke zijn voorkeur heeft? "Dat hangt helemaal vanaf met wie ik afspreek of welke werkzaamheden ik heb gepland," zegt van Gal. "Afspreken doe ik meestal bij Van Der Valk vanwege de goede bereikbaarheid, maar wil ik rustig werken dan kies ik over het algemeen voor flexkantoor."
Toekomst
De scheiding tussen horeca, flexkantoor en het traditionele kantoor wordt steeds vager. "Het gaat er mij om dat ik stoel, een tafel en WIFI heb, en dat de koffie smaakt," benadrukt Velzen nog eens. "En ik kan werken waar ik wil". Het verschil met het traditionele kantoor is dat je in de horeca en het flexkantoor alleen betaalt voor gebruik en niet gebonden bent aan een locatie. "Die flexibiliteit spreekt niet alleen zzp-ers aan, maar ook meer en meer organisaties," zegt Derks. Steeds meer horeca gaan inspelen op het flexibel werken en doen dat steeds professioneler, dat zie je bij Regardz en Mercure. De aanbieders van flexkantoren hoeven daar niet van wakker te liggen. Ook het aantal flexkantoren zal ook de komende jaren flink toenemen. "De markt van het flexibel werken gaat enorm groeien, is de verwachting van Derks. "Degene die zich echt zorgen moeten maken, zijn de vastgoedeigenaren, want die gaat markt gaat drastisch veranderen." Doorsturen | Reageer | Nieuwsbrief