Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

MKB ziet wel brood in ondernemerschapsonderwijs

15 november 2011 - De afgelopen jaren krijgt ondernemerschapsonderwijs meer en meer aandacht van de overheid. Steeds meer scholen – van basisschool tot en met universiteit – besteden in het reguliere lesprogramma aandacht aan ondernemen.Tot nu toe was echter niet bekend wat het bedrijfsleven, met name het MKB, vindt van de kwaliteit en aansluiting van dit onderwijs.

EIM heeft dit onder ruim 2000 MKB-ondernemers onderzocht. Uit de analyse blijkt dat ruim twee derde van de MKB-ondernemers vindt dat ondernemend gedrag en ondernemerschap bij jongeren via het onderwijs bevorderd moeten worden. De verwachting is dat jongeren door het ondernemerschapsonderwijs daadwerkelijk ondernemender worden en dat er op termijn hierdoor meer ondernemers zijn. 

Meer betrokkenheid
Slechts een klein deel van de MKB-ondernemers is op dit moment al betrokken bij het ondernemerschapsonderwijs. Dit gebeurt voornamelijk via het aanbieden van stages aan leerlingen. Nog eens een kwart wil graag een rol gaan spelen in de toekomst – vooral via het verzorgen van gastlessen op scholen. Het MBO is volgens MKB-ondernemers het meest geschikte onderwijsniveau voor het aanbieden van ondernemerschapsonderwijs, terwijl het primaire onderwijs hiervoor juist geen geschikt onderwijsniveau is. 

Ontwikkelingen meten
Aldus de uitkomsten van een analyse op de EIM-dataset MKB Beleidspanel dat als doel heeft het meten van ontwikkelingen in de tijd ten aanzien van het gedrag, het in kaart brengen van meningen en prestaties van MKB-ondernemingen en het verzamelen van kennis over het MKB in al zijn facetten.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.